Nieuwe thuisbasis voor Moekotte Media
TWENTE - Het is zover! Moekotte Media is vanaf 1 april gevestigd in Stadscampus Connect-U in Enschede...
N35 Wijthmen-Nijverdal: reageer vanaf 6 maart op de plannen
MARIENHEEM - Vanaf 6 maart kunt u reageren op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) over de N35 Wijthmen-Nijverdal.
En dat is drie: Baan Twente wederom uitgeroepen tot beste Van ProCenter van Nederland
Baan Twente is ook in 2023 het beste Mercedes-Benz Van ProCenter van Nederland. Baan Twente noteerde...
Venipak Commerce zal een nieuwe alles-in-één service aanbieden die de kloof overbrugt tussen verkoopkanalen...
Wetgeving gevaarlijke stoffen brengt nieuwe verplichtingen voor 2024
Schiphol-Rijk - In de wetgeving voor vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen is dit jaar een aantal...
Kleinbedrijf Index: Ondernemen loont steeds minder
ALMELO - Ondernemers doen er alles aan om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen, wat ten koste gaat van hun eigen inkomen.
Stilstand elektrische bestelauto's dreigt
De Nederlandse mobiliteitssector is onaangenaam verrast met de beslissing van het Rijk om de huidige...
Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) is trots dat steeds meer werknemers in transport en logistiek...
Duidelijke verschuiving merkbaar - Steeds meer vrouwen worden vrachtwagenchauffeur
In de sector transport en logistiek waar traditioneel aanzienlijk meer mannen dan vrouwen werken, neemt...
Op woensdag 20 september hebben de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Belgische Federale...
Dagelijks steken duizenden internationale vrachtwagenchauffeurs de landsgrenzen over om goederen van...
Sectormonitor 2e kwartaal: Uitdagingen op de arbeidsmarkt nemen toe
Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat de uitdagingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek...
Publiekscampagne ‘Het lukt alleen met logistiek’ zet onmisbaarheid logistiek centraal
De logistieke sector is onmisbaar in het dagelijks leven en voor de Nederlandse economie. Dit staat centraal...
Vr 15-06-2012
DEN HAAG - Enige weken geleden heeft een meerderheid van Tweede Kamer ingestemd met een aanschafsubsidie voor Euro VI vrachtwagens. Vanaf 6 juli is de Euro VI subsidieregeling voor vrachtwagens nu ook echt definitief in werking getreden. De belangrijkste reden voor de Tweede Kamer om de subsidieregeling aan te nemen is de enorme verbetering in NOx uitstoot (- 80 %) en fijnstof (- 50 %) t.o.v. van de Euro V milieunorm. Deze investering van (transport)bedrijven in het milieu moet volgens de Tweede Kamer beloond en gestimuleerd worden.
De subsidie geldt voor eerste kentekenhouders van (ongebruikte) vrachtwagens vanaf 5.000 kg GVW met een Euro VI typegoedkeuring en bedraagt € 4.500,- per voertuig;
1. Er is in totaal € 39 miljoen uitgetrokken voor de Euro VI subsidieregeling; maximaal € 7 miljoen voor 2012 en minimaal € 32 miljoen voor 2013. Hiermee kunnen ongeveer 8.600 vrachtwagens in aanmerking komen voor de subsidie;
2. Het definitieve kentekenbewijs dient vóór 31 december 2013 tenaamgesteld te zijn;
3. De subsidieaanvraag dient altijd uiterlijk 3 maanden na de datum van de tenaamstelling van het voertuig bij Agentschap NL ingediend te zijn;
4. De subsidie geldt ook met terugwerkende kracht voor vrachtwagens waarvan het definitieve kentekenbewijs is afgegeven na 29 februari 2012. De aanvraag hiervoor dient binnen 3 maanden vanaf inwerkingtrede van de subsidieregeling (6 juni 2012) te zijn ingediend;
5. Het voertuig dient minimaal 6 maanden op naam te staan van de eerste kentekenhouder, uitzonderingen (bijv. faillissement) daargelaten. Anders kan de subsidie teruggevorderd worden.
Veel transportondernemers in Nederland spinnen garen bij het definitief doorgaan van de Euro VI subsidie. Maar liefst vijftig Mercedes-Benz Actros vrachtwagens staan klaar om op Euro VI kenteken te worden gezet, al dan niet met terugwerkende kracht. Voor Mercedes-Benz is de Euro VI subsidie dan ook goed nieuws. Sinds september vorig jaar is de Nieuwe Actros leverbaar met motoren zowel in Euro V als in Euro VI. Daarnaast zijn per 1 juli 2012 (verkoopstart) ook de nieuwe 7,7 l en 10,6 l motoren beschikbaar, zowel voor de nieuwe Actros als de Antos. Hiermee is het nieuwe Mercedes-Benz truckleveringsprogramma voor het internationaal- en distributietransport compleet, en tevens volledig leverbaar met Euro VI motoren. Dit in tegenstelling tot de concurrenten.
Zuinigheidskampioen Actros verslagen met Euro VI
Mercedes-Benz testte eind vorig jaar onder toeziend oog van de onafhankelijke specialisten van DEKRA het brandstofverbruik van de Actros Euro VI in de Record Run. De strenge uitstooteisen die aan de motor gesteld worden maakten de uitdaging om de truck ook zuiniger te maken extra groot omdat het behalen van de Euro VI norm per definitie een hoger brandstofverbruik met zich meebrengt. Maar ook op dit gebied heeft Mercedes-Benz grote vooruitgang geboekt. De nieuwe Actros Euro VI bewees tijdens de Record Run zelfs 4,5% minder brandstof en 44% minder AdBlue te verbruiken dan de huidige Actros Euro V die door het Guinness Book of World Records werd bekroond tot zuinigste truck ter wereld.
Tweet |
|
|
|
|