Advies SER Overijssel: Elk bedrijventerrein telt
TWENTE - Bedrijventerreinen zijn belangrijk als vestigingsplek voor een groot deel van de maakbedrijven...
Europa’s beste steppers komen naar Losser en Oldenzaal
LOSSER / OLDENZAAL - De stepsport heeft in Nederland een paar lastige jaren achter de rug.
Theaterproductie over de spaghettirellen te zien in het Wilminktheater
ENSCHEDE - Op zaterdag 20 april is de theaterproductie Spaghettirellen van Theatergroep De Jonge Honden...
RIJSSEN/ENSCHEDE - De beiaardiers van de Twentse carillons in Rijssen, Enschede en Drienerlo (UT) treden...
Nederlands Blazers Ensemble speelt Faust
ENSCHEDE - In het nieuwe programma De Duivelskunstenaar speelt Het Nederlands Blazers Ensemble de Faust...
Het weer in Twente: Buien maar ook meer zon
TWENTE - Ook in het weekend zijn er buien. Wel is er meer ruimte voor de zon, zeker zondag. Het blijft...
Kinderactiviteit ‘Lammetjes aaien’ op Hof Espelo
ENSCHEDE - Kom je ook op kraamvisite?
Vrienden van NiX presenteert : the Nimmo Brothers acoustic (UK)
ENSCHEDE - Don’t wait for special moments, make ordinary moments special!
Roeivereniging Tubantia gooit haar deuren open!
HENGELO - Twentse Roeivereniging Tubantia houdt zaterdag 13 April een Open Dag.
Maak kennis met vliegen op de instapdag van de Twentse Ultralichte Vliegclub
NORDHORN - Als je serieus overweegt een RPL-MLA brevet te halen dan wil je graag zoveel mogelijk te weten...
Wo 30-01-2013
ENSCHEDE - Jordi Rietman (21) startte eind vorig jaar in een opwelling een facebookpagina vóór vliegveld Twente. “Ik werd een beetje moe van al die negatieve geluiden. Het leek net of alle Twentenaren tegen het vliegveld waren.” De jonge Hengeloër weet beter: inmiddels klikten 1.500 mensen op de ‘like-button’.
Z’n opa en oma in Enschede woonden onder de aanvliegroute van de F16’s en bij z’n tante in de achtertuin zag hij als klein kind de Boeings overkomen. “Dat maakte wel indruk. Van de crash in de Hasseler Es weet ik alleen van horen zeggen. Ik was toen nog niet geboren.” Rietman is geboren en getogen in Hengelo. Toch vloog hij maar één keer (voor een vakantie in Turkije) vanaf Twente. “Het is ook niet zo dat ik vind dat Twente per se een vliegveld moet hebben, omdat de Duitse vliegvelden te ver weg zijn. De afstanden naar de vliegvelden van Münster/Osnabrück en bijvoorbeeld Düsseldorf zijn best te doen. Nee, ik geloof dat we als regio ontzettend veel baat kunnen hebben bij een vliegveld. De werkloosheid stijgt in Twente sneller dan het landelijk gemiddelde, de infrastructuur hier kan wel een ‘boost’ gebruiken en voor de UT en de daaraan geliëerde bedrijven is een nieuwe luchthaven met alle bijkomende bedrijvigheid ook niet verkeerd.”
Overigens heeft vliegveld Twente nog een pluspunt ten opzichte van bijvoorbeeld Münster/Osnabrück weet Rietman: “De langste landingsbaan is met 3 kilometer langer dan de langste landingsbaan van omliggende vliegvelden. Hier kunnen dus grotere vliegtuigen landen.” Toen er medio januari geen investeerders geïnteresseerd bleken in een doorstart, dook ineens de Rijssense ondernemer en miljardair Dik Wessels op. “Daar ben ik natuurlijk heel blij mee. Eindelijk iemand die het aandurft. Hij zat natuurlijk al even op het vinkentouw en toen bleek dat (buitenlandse) investeerders er geen heil in zagen, kwam hij tevoorschijn. Nee, ik heb nog geen contact met hem gehad.” Sterker nog: Rietman sprak nog geen enkele bestuurder. Daar is het hem ook niet om te doen: hij wil in de eerste plaats de gewone burgers, die positief tegenover het vliegveld staan, een stem geven.
“Iedereen kan zijn of haar reactie achterlaten op de facebookpagina ‘DoorstartVliegveldTwente’ of de pagina simpelweg ‘liken’. Dat laatste deed bijvoorbeeld de Enschedese burgemeester Den Oudsten afgelopen maandag. Iedereen die een reactie achterlaat, krijgt vervolgens een antwoord of reactie retour. “Daar kom ik zelf niet altijd aan toe. Mijn moeder helpt me dan ook. Verder ben ik bezig met het oprichten van een stichting. Voldoende bestuursleden heb ik al, maar mensen die ons willen helpen zijn van harte welkom.”
Directeur Van der Ree van ADT, de eigenaar van het luchthavengebied, is blij met het initiatief van de jonge Hengeloër. “Van der Ree liet dat weten in een reactie bij RTV Oost”,Rietman die bij de C1000 in Slangenbeek werkt. Er komt ook een site aan: www.vliegenoptwente.nl Tot het zover is komen mensen die deze url intikken nog op de facebookpagina terecht.
Tweet |
Hallo Een paar jaar geleden werd bij C1000 in groot driene in Hengelo ( ik meen door wat links gekrakeel) een actie gehouden die tegen het behoud van het vliegveld waren,We konden alleen maar tegen stemmen. Dat hebben destijds zo'n 600 mensen dan ook gedaan. Maar als ik dan kijk naar het aantal mensen dat in groot driene woont is dit maar een bescheiden aantal dacht ik dus kan ik concluderen dat de overgrote meerderheid voorstander is voor het behoud van de vlieghaven
Door Boeing 737 Hengelo op 06-02-2013
Ook uit bedrijfseconomisch oogpunt gaat dit niet goedkomen. Je krijgt nooit zoveel passagiers om dit vliegveld rendabel te krijgen. En zou dat lukken dan verga je van de herrie. Zeker als je het met vrachtvliegtuigen moet gaan verdienen. Zorg voor een goede verbinding met Munster/Osnabruck en steek je geld in zinnige zaken!
Door VT Crash! op 08-02-2013
"Z’n opa en oma in Enschede woonden onder de aanvliegroute van de F16’s" Alleen deze zinssnede klopt al niet. Van de rest zal dan ook niet veel kloppen vrees ik.
Door R2-D2 op 12-02-2013
Hoe zit dat over een rapport dat onder het tapijt werd geschoven en een ander rapport met een samenvatting die loodrecht op het rapport zelf staat?Over voorwaarden die Wessels een gespreid bedje bezorgen. Over werkgelegenheidscijfers die gemanipuleerd werden en over een Rijksoverheid die wellicht handelde met voorkennis en dan boter op zijn hoofd heeft. Maar bovenal over een bestuurlijke tunnelvisie die de belastingbetalers miljoenen heeft gekost en die linksom of rechtsom tot een luchthaven MOET leiden. Of de meerderheid van de Twentenaren altijd voor een luchthaven is geweest, zoals wethouder van Hees in Enschede steeds roept is maar zeer de vraag. Bovendien gold die zogenaamde meerderheid alleen op voorwaarde dat het de belastingbetaler niets zou kosten. De politieke voorstanders hebben dan ook steeds gezegd aan die voorwaarde te zullen voldoen. Maar dit blijk nu ook een leugen! Als de minister binnenkort een luchtvaartvergunning voor Twente afgeeft, doet zij dat dan in het belang van het nationale transportsysteem, of is zo’n vergunning slechts de nazorg van de verkoper van grond en (gebakken)lucht. Etc. Etc. Enfin, de waarheid zal nog wel aan het licht komen. Mijn advies: bezint eer u begint.
Door Jet op 28-03-2013
|
|
|
|