Inloopspreekuur vragen over de bus, trein of haltetaxi in Borne
BORNE - Heeft u vragen over de bus, trein of haltetaxi? OV-ambassadeurs helpen u graag op weg.
Maak van je tuin een aantrekkelijke plek waar je echt graag komt
OLDENZAAL - In 2,5 uur krijg je van ervaren natuurexperts inspiratie, tips en voorbeelden om jouw tuin aantrekkelijker te maken.
Lutheria Niveau 4.2, 6.2, 6.3 en C1 kampioen!
DE LUTTE - In de eerste helft van de competitie wisten de meiden van 4.2, Dieke, Dente, Niene en Felien het kampioenschap te behalen.
Kinderactiviteit ‘Lammetjes aaien’ op Hof Espelo
ENSCHEDE - Kom je ook op kraamvisite?
Cobblestone bestaat 20 jaar en dat vieren we!
OLDENZAAL - We vieren dit met een paar jubileum-dubbelconcerten:” 2 voor de prijs van 1 zullen we maar zeggen”
Filmhuis Oldenzaal vertoont de film ‘Los Colonos’
OLDENZAAL - Tierra del Fuego, 1901. In het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika schakelt een tirannieke...
Vroege vogelwandeling over de Wilmersberg
DE LUTTE - Op zondag 14 april aanstaande organiseert IVN-Oldenzaal een vogelexcursie door het glooiende...
Wandelen tegen MS: Sluit je aan bij onze jaarlijkse wandeltocht!
OLDENZAAL - Op zondag 14 april 2024 nodigt Oldenzaal tegen MS u uit om deel te nemen aan hun jaarlijkse...
Jeugd familie Theatercollege over de Wolf
OLDENZAAL - Na 150 jaar is de wolf terug in Nederland. Dit kan niemand zijn ontgaan.
Maak kennis met vliegen op de instapdag van de Twentse Ultralichte Vliegclub
NORDHORN - Als je serieus overweegt een RPL-MLA brevet te halen dan wil je graag zoveel mogelijk te weten...
Historische grenspaal krijgt nieuwe plek, vlakbij oorspronkelijke locatie
NOORD DEURNINGEN - De historie levendig kunnen maken.” – Patrick Welman, voorzitter Oudheidkamer Twente.
Laatste boom herstelt eeuwenoude allure Welevelderallee
ZENDEREN - Op Landgoed Weleveld in Zenderen is vandaag de laatste boom geplant als onderdeel van het...
Ma 07-04-2014
OLDENZAAL - Het is uw primaire taak namens bewoners Oldenzaals belang te dienen. Het ontwerpluchthavenbesluit Het is uw primaire taak namens bewoners Oldenzaals belang te dienen. Het ontwerpluchthavenbesluit Twente, inclusief de milieueffect rapportage en het ontwerpbestemmingsplan, tonen dat de gevolgschade voor Twente en in het bijzonder voor onze stad - ook als het vliegveld failliet gaat – nog erger is, dan de afgelopen 10 jaar bij herhaling niet alleen in Enschede en Zwolle maar ook in uw vergadering namens de Stichting Hart van Twente en de vereniging VOLT is uiteengezet.
Nu het “1 voor 12” is, betekent het nemen van uw verantwoordelijkheid, dat u zonder enige restrictie het vliegveld tracht te voorkomen, door - al dan niet samen met omliggende gemeenten - onmiddellijk de initiatiefnemers Enschede, ADT, Provincie en ook de Minister I&M en Tweede Kamerleden, voor 17 april op de voor Oldenzaal onacceptabele gevolgen te wijzen. Het Oldenzaals belang eist in deze van u, dat u alle politieke verschillen laat voor wat die zijn, als één blok stelling tegen vliegverkeer vanuit het hart van Twente neemt, maar vooral ook de nodige acties start. Het eerder ingenomen standpunt voor een compact vliegveld maakt heldere argumentatie onmogelijk en dient daarbij te worden vervangen door geen vliegveld.
Alle nu voorliggende plannen en rapporten - ook al zijn ze incompleet – duiden er op, dat bij het doorvoeren er van niet alleen bossen in en rond Oldenzaal moeten worden gekapt waardoor het de stad indringende en omringende unieke stuwwallandschap wordt vernield, maar dat ook gezondheid van bewoners, kwaliteit van wonen en nieuwbouw en inrichting van het stedelijk gebied worden geschaad. Zuid-Berghuizen en daarmee de aan de natuurlijke situatie aangepaste stedelijke structuur van Oldenzaal, gaan zo op termijn verloren. Oldenzaal is dan Oldenzaal niet meer! Dat laat u toch niet zo maar gebeuren?
Een tweede burgerluchthaven in de Euregio heeft geen bestaansrecht en veroorzaakt in heel Twente uitsluitend schade aan bestaande kwaliteiten.
De verkwanseling van de basis is al in gang gezet met niet passende milieuvervuilende bedrijvigheid. De kans op de zo broodnodige topkwaliteit die juist op deze centrale plek en met kennis vanuit onder de vliegroutes gelegen instellingen voor het grijpen ligt, wordt daarmee niet benut. Dit alles onder het mom van meer werkgelegenheid die eerst op 2700 en nu op 190 arbeidsplaatsen wordt geschat. Maar rekening houdend met verlies aan arbeidsplaatsen in het toerisme door aantasting van rust en natuur en vooral ook met het missen van de kans op veel meer en waardevollere innovatieve werkgelegenheid zonder vernieling van kwaliteit, is de conclusie dat ook dat argument niet deugt.
Kortom, er is geen enkel steekhoudend argument meer over voor een vliegveld. Het zal alleen schade aanrichten. Ook als na verloop van tijd faillissement wordt aangevraagd. Dan is de basis verkwanseld met rommel, zijn de bossen op de Lonnekerberg, in het Hoge Venterink en in Boerskotten, rond de Haerstraat, op de Wilmersberg, de Paasberg en de Tankenberg gekapt, zijn de toeristen verdwenen, is Enschede of de Netwerkstad failliet, is Zuid-Berghuizen een gatenkaas en is de afgenomen woonkwaliteit van Oldenzaal geen vestigingsfactor van betekenis meer.
Gemeenteraad, verschuil u niet langer achter een gemeentegrens en formele bevoegdheden. Reken niet alleen op Brussel. Kom zelf op voor de belangen van uw stad en zijn bewoners. Laat die bewoners het verweer niet langer alleen opknappen.
Kom snel in actie!
Tweet |
|
|
|
|