Performancekunstenaars reageren op de tentoonstelling ‘Mind Wandering Mind’
DIEPENHEIM - Met ‘Duologue’ voegen Abul Hisham en Maike Hemmers een extra dimensie toe aan hun...
Handdoekje leggen blijft grote irritatie
Waar ergeren we ons aan op vakantie? Met stip op nummer 1 (58%) zijn dit luide en asociale toeristen...
Open hackerspace dag bij TkkrLab
ENSCHEDE - Zaterdag 30 maart tussen 14:00 en 18:00 doen we mee met de “Nationaal open hackerspace dag”.
Rondleidingen Canadese begraafplaats
HOLTEN - Dinsdag 26 maart om 14.00 uur kunt u deelnemen aan een rondleiding vanuit het Informatiecentrum Canadese Begraafplaats Holten.
Zonnepanelen in Twente: haal de zon in huis en bespaar!
De kosten voor de vaste lasten lijken vandaag de dag hoger dan ooit te zijn. En daarom is het ook meer...
Palmpasenoptocht in Hellendoorn
HELLENDOORN - Op Palmzondag 24 maart a.s. vindt in Hellendoorn opnieuw de Palmpasenoptocht plaats, georganiseerd...
Groot Enschedees Boekenfestijn met Akyol, Rezazadeh, Bronwasser en van Kan
ENSCHEDE - De Bibliotheek Enschede organiseert, in samenwerking met de Stichting Literaire Manifestaties...
Het weer in Twente: Wisselvallig weekend daarna vaker droog
TWENTE - In het weekend is het wisselvallig met buien en tussendoor wat zon. De middagtemperatuur ligt...
Lammetjesdag 2024 schaapskooi Lemelerberg
OMMEN - In het voorjaar worden onze lammetjes geboren! Om dat te vieren openen wij op zaterdag 23 maart...
Slagwerkensemble Cadenza in Wierden
WIERDEN - Muziekliefhebbers die nog niet bekend zijn met andere slagwerkinstrumenten dan een drumstel...
Thema-avond - ‘Hoe mijn God veranderde’
HELLENDOORN - ‘Alle spreken over boven komt van beneden.’
Do 09-04-2015
Meer zichtbaarheid, lagere kosten en behoud van kwaliteit door grens op te zoeken
ENSCHEDE - De impact van de cultuurbezuinigingen heeft HET Symfonieorkest altijd op een ondernemende wijze proberen op te vangen. Het resultaat is dat de zichtbaarheid van het orkest is toegenomen, het aantal activiteiten in tien jaar tijd gestegen van 100 naar ruim 400 optredens en het aantal bezoekers groeide van 82.000 tot 215.000. Het behouden van het ambacht van de musicus en de orkestkwaliteit staat daarbij centraal.
Tegelijk is een belangrijke rol weggelegd voor het genereren van extra inkomsten en dat lukt onvoldoende. De impact en duur van de crisis is hierbij de spelbreker. Daarom neemt HET Symfonieorkest meer afstand van het traditionele orkestmodel van primair optreden in concertzalen en gaat het orkest alle beschikbare middelen inzetten om tegen lagere kosten en met minder risico nog meer zichtbaarheid te creëren. Tegelijk gaat de zoektocht naar extra inkomsten voor bijvoorbeeld educatieprojecten en bijzondere optredens onverminderd door.
“Het opvangen van bezuinigingen kan alleen door extra inkomsten te genereren. Afgelopen periode hebben we geconstateerd dat door de crisis de financiële rek eruit is, zowel bij onze trouwe als nieuwe sponsoren en bij onze bezoekers. Vervolgens kun je kiezen: doormodderen of radicaal veranderen. Wij kiezen voor het laatste omdat dit past bij onze missie: ten allen tijde het verhaal van de klassieke muziek blijven vertellen. Daarom nemen wij een aantal niet-traditionele maatregelen,” aldus Harm Mannak directeur van HET Symfonieorkest.
Het behouden van de orkestkwaliteit voor liefhebbers gaat samen met zorgen voor meer zichtbaarheid bij het grote publiek. Hiervoor is een stabiele basis nodig, waarbij risico’s beter beheersbaar zijn. Om een aantal risico’s te beperken schrapt het orkest onder meer verschillende optredens, CD-opnames en zal het in Deventer en Zwolle vaker buiten de concertzaal of in niet-traditionele setting gaan optreden. Ook de zeer succesvolle educatieprojecten staan onder druk als daar geen projectfinanciering voor wordt gevonden. Met minder traditionele optredens is ook nog een laatste kostenbesparing in de organisatie te realiseren. Als gevolg van deze kostenreductie ontstaat vervolgens ruimte om ondernemend te blijven opereren. Minder dure producties en meer populaire formats passen daarbij.
Doorbreken tegenstelling ‘besparen door niet op te treden’ met community services
Niet optreden is zonde. Daarom kiest het orkest voor het anders inzetten van de uren die nu vrijvallen. Afgelopen periode heeft het orkest veel ‘community-projecten’ gedaan: optredens buiten de zalen in buurthuizen, bejaardentehuizen, scholen en vele andere locaties. “Dan blijkt dat het ‘gratis weggeven van onze muziek’ op veel waardering kan rekenen. Geld hieraan verdienen doen we nog onvoldoende, maar wel bouwen we hiermee een lokale band op en ontstaan nieuwe projecten. De kracht van onze muziek is sterk en we kunnen hiermee laten zien waarom investeren in het orkest relevant is.” Dit wordt door heel Overijssel gedaan met als doel om in twee jaar tijd zoveel mogelijk contacten op te bouwen en steun te verwerven voor bijzondere projecten op het gebied van klassieke muziek.
Maximaal efficiënt produceren, met realistisch perspectief
Door verder te professionaliseren heeft het orkest afgelopen jaren steeds meer kunnen doen met minder middelen. Ondernemen in de culturele infrastructuur kent echter ook een aantal beperkingen waar geen grip op is. Zo is de kaartprijs niet onbeperkt te verhogen en zijn de kosten van zaalhuur en logistiek vaak hoog. Daardoor zitten er grenzen aan zowel de inkomsten- als uitgavenkant. “Het gevolg is dat we bijna geen speling meer hebben. Een dure productie moet bijvoorbeeld eerst de zaalhuur terugverdienen voordat er iets overblijft voor het orkest. En bij tegenvallende kaartverkoop wordt een kans dan al snel een risico. Sponsoring en fondsenwerving zijn bovendien lastig in deze tijden; het is niet vanzelfsprekend dat er geld is. Het resultaat is dat we door efficiënt te produceren nu ook in staat zijn risico’s tegen elkaar af te wegen en scherpe keuzes te maken, al is het met pijn in ons hart. Want wij willen muziek blijven maken en het verhaal van de klassieke muziek uitdragen.”
Tweet |
|
|
|
|