Nieuwe thuisbasis voor Moekotte Media
TWENTE - Het is zover! Moekotte Media is vanaf 1 april gevestigd in Stadscampus Connect-U in Enschede...
N35 Wijthmen-Nijverdal: reageer vanaf 6 maart op de plannen
MARIENHEEM - Vanaf 6 maart kunt u reageren op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) over de N35 Wijthmen-Nijverdal.
En dat is drie: Baan Twente wederom uitgeroepen tot beste Van ProCenter van Nederland
Baan Twente is ook in 2023 het beste Mercedes-Benz Van ProCenter van Nederland. Baan Twente noteerde...
Venipak Commerce zal een nieuwe alles-in-één service aanbieden die de kloof overbrugt tussen verkoopkanalen...
Wetgeving gevaarlijke stoffen brengt nieuwe verplichtingen voor 2024
Schiphol-Rijk - In de wetgeving voor vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen is dit jaar een aantal...
Kleinbedrijf Index: Ondernemen loont steeds minder
ALMELO - Ondernemers doen er alles aan om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen, wat ten koste gaat van hun eigen inkomen.
Stilstand elektrische bestelauto's dreigt
De Nederlandse mobiliteitssector is onaangenaam verrast met de beslissing van het Rijk om de huidige...
Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) is trots dat steeds meer werknemers in transport en logistiek...
Duidelijke verschuiving merkbaar - Steeds meer vrouwen worden vrachtwagenchauffeur
In de sector transport en logistiek waar traditioneel aanzienlijk meer mannen dan vrouwen werken, neemt...
Op woensdag 20 september hebben de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Belgische Federale...
Dagelijks steken duizenden internationale vrachtwagenchauffeurs de landsgrenzen over om goederen van...
Sectormonitor 2e kwartaal: Uitdagingen op de arbeidsmarkt nemen toe
Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat de uitdagingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek...
Publiekscampagne ‘Het lukt alleen met logistiek’ zet onmisbaarheid logistiek centraal
De logistieke sector is onmisbaar in het dagelijks leven en voor de Nederlandse economie. Dit staat centraal...
Vr 21-07-2017
De 360 kilometer lange special tussen Hami en Dunhuang in China beviel Gerard de Rooy en Ton van Genugten wel. Met de Iveco’s konden ze hard genoeg over de vele hobbels en gaten in de oueds rijden om er geen last van te hebben. Maar omdat De Rooy drie keer moest stoppen wegens diverse kleine problemen en dus ook Van Genugten een paar keer stilstond, kwam het van racen niet echt.
Het gevolg was dat de Kamazzen en Kolomy met de Tatra opnieuw de eerste vijf plaatsen opeisten en Van Genugten en De Rooy respectievelijk achtste en negende werden, met 19 seconden verschil. “Maar dat is ook alleen maar omdat ik achter Gerard ben gestart”, zei Van Genugten. “Op zich was het best een leuke proef. Veel slechter dan gisteren kon het niet, maar we waren er een beetje bang voor, omdat er werd gezegd dat een deel van de proef ongeveer even slecht zou zijn. Dat viel gelukkig mee. Het was slecht op sommige stukken, maar als je er maar hard genoeg overheen ging, voelde je het niet zo erg als die klappen van gisteren.”
Ook De Rooy was er wel over te spreken. “Ik vond het een mooie proef. Er zat veel in en de auto heeft niet eerder deze week zo fijn gereden. Het is alleen jammer dat we weer 20 tot 23 minuten zijn verloren omdat we drie keer hebben stilgestaan.”
De eerste keer was al na 5 kilometer, omdat de luchtslang van de handrem was losgeschoten. Van Genugten stopte ook, zodat zijn monteur Bernard der Kinderen die van De Rooy, Darek Rodewald, kon helpen zoeken naar het probleem en het oplossen. Op 10 kilometer stond De Rooy weer stil. Deze keer omdat de auto geen vermogen meer had. De oorzaak bleek te liggen in een haperende turbosensor. Die een keer resetten bleek de oplossing.
Van Genugten kon daarna zijn eigen ding doen en dat ging prima. “Ik kon de Iveco lekker de sporen geven en full attack rijden is toch het leukste. Ik heb het goed naar mijn zin gehad, tot 40 kilometer voor de finish, toen we Gerard weer zagen staan.” De Rooy stond daar met een kapotte band. “Darek en ik zeiden tegelijk: ‘Die band gaat zo kapot’ en plof, daar ging ie al. Zo’n band vervangen hoeft geen probleem te zijn, maar de nieuwe band lag zo slecht dat we hem er niet goed uit kregen. Dat kostte dus extra tijd. Als ik de tijd die we stil hebben gestaan eraf trek, was het een nog leukere dag geweest. Het zou wel fijn zijn als we een keer een dag konden rijden zonder gedoe.”
Van de etappe van morgen wordt het eerste deel, met ongeveer 20 kilometer duinen, geschrapt. De Chinese overheid heeft het gebied onlangs onverwachts tot natuurreservaat verklaard. Wat overblijft van de etappe naar Jiayuguan is 237 kilometer over zanderige paden door mooie valleien, volgens de organisatie.
Tweet |
|
|
|
|