Inspectie constateert 39 overtredingen tijdens controleweek wegtransport goederen
In de week van 2 tot en met 5 april nam de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deel aan de Europese...
Hoe zorg je dat je kinderen een leuke zomer beleven?
De zomer staat voor de deur! Dat betekent ook dat voor je kind(eren) de grote vakantie al in de buurt...
Inloopspreekuur vragen over de bus, trein of haltetaxi in Borne
BORNE - Heeft u vragen over de bus, trein of haltetaxi? OV-ambassadeurs helpen u graag op weg.
Kinderactiviteit ‘Lammetjes aaien’ op Hof Espelo
ENSCHEDE - Kom je ook op kraamvisite?
Woningbouw in voormalig V&D pand en achterliggend gebied kan starten
HENGELO - Het college stemt in met de ontwikkeling van een nieuw woongebied in de binnenstad.
Cobblestone bestaat 20 jaar en dat vieren we!
OLDENZAAL - We vieren dit met een paar jubileum-dubbelconcerten:” 2 voor de prijs van 1 zullen we maar zeggen”
Vrienden van NiX presenteert : the Nimmo Brothers acoustic (UK)
ENSCHEDE - Don’t wait for special moments, make ordinary moments special!
Inspiratiemiddag Blijf in Beweging
ALMELO - De Ledenservice van Carintreggeland en ZorgAccent PLUS organiseren op donderdag 18 april 2024...
Ida Nielsen & The Funkbots (Funk, Soul, DK) Terug in De Cactus!
HENGELO - De Deense Ida Nielsen werd in 2010 door niemand minder dan Prince ontdekt.
Vroege vogelwandeling over de Wilmersberg
DE LUTTE - Op zondag 14 april aanstaande organiseert IVN-Oldenzaal een vogelexcursie door het glooiende...
Wandelen tegen MS: Sluit je aan bij onze jaarlijkse wandeltocht!
OLDENZAAL - Op zondag 14 april 2024 nodigt Oldenzaal tegen MS u uit om deel te nemen aan hun jaarlijkse...
Jeugd familie Theatercollege over de Wolf
OLDENZAAL - Na 150 jaar is de wolf terug in Nederland. Dit kan niemand zijn ontgaan.
Roeivereniging Tubantia gooit haar deuren open!
HENGELO - Twentse Roeivereniging Tubantia houdt zaterdag 13 April een Open Dag.
Wo 09-08-2017
NIJVERDAL/TWENTE - Op termijn zal de Salland-Twentetunnel worden voorzien van aanvullende brandwerende maatregelen. De huidige tunnel voldoet zeer waarschijnlijk niet aan de eisen op het gebied van brandwerendheid. Nadere onderzoeken moeten uitwijzen hoe dit probleem het hoofd kan worden geboden.
Gebleken is dat na proceswijzigingen in de betonindustrie in 2008 een bepaalde betonsoort problemen kan geven bij brandwerendheid. Testen van Rijkswaterstaat hebben inmiddels uitgewezen dat de brandwerendheid van de betonconstructie mogelijk niet de vereiste 60 minuten bedraagt, maar 22 minuten. Dit geldt echter alleen in het geval van een bijzonder intense brand met een hitte-intensiteit van 200 megawatt. Die doet zich bijvoorbeeld voor bij een vrachtwagen met brandende pallets of een tankwagen met brandstof. De kans op zo’n calamiteit is extreem klein. In Nederland heeft die zich voor zover bekend in een tunnel nog nooit voorgedaan.
Bij de spoortunnel worden geen problemen verwacht omdat er geen goederentreinen passeren. En bij een brand in een personentreinstel is de maximaal te verwachten hitte- intensiteit 40 megawatt.
Rijkswaterstaat doet op dit moment aanvullende onderzoeken die moeten uitwijzen hoe de problemen van brandwerendheid het hoofd geboden kunnen worden. In de tweede helft van augustus zal daarover meer duidelijkheid ontstaan.
Tunnel blijft vooralsnog open
Het college van burgemeester en wethouders heeft als verlener van de openstellingsvergunning besloten de Salland-Twentetunnel vooralsnog niet af te sluiten voor vrachtverkeer, ondanks het feit dat is gebleken dat de betonkwaliteit in de tunnel mogelijk niet voldoet aan de gestelde brandveiligheidsnormen. Dit omdat de kans op ongelukken met een aanzienlijke impact op de omleidingsroute groter wordt geacht dan de kans op een forse calamiteit in de tunnel. Omleiding heeft, hoe dan ook, tot gevolg dat vrachtverkeer door de bebouwde kom van Nijverdal rijdt, die daarop niet is ingericht, en dus allerlei risico’s met zich meebrengt.
Het probleem met de gebruikte betonsoort doet zich, behalve bij de Salland – Twentetunnel ook voor bij de Tweede Coentunnel in Amsterdam, de Ketheltunnel in Schiedam en de Koning Willem Alexandertunnel in Maastricht.
Tweet |
|
|
|
|