Advies SER Overijssel: Elk bedrijventerrein telt
TWENTE - Bedrijventerreinen zijn belangrijk als vestigingsplek voor een groot deel van de maakbedrijven...
Europa’s beste steppers komen naar Losser en Oldenzaal
LOSSER / OLDENZAAL - De stepsport heeft in Nederland een paar lastige jaren achter de rug.
Theaterproductie over de spaghettirellen te zien in het Wilminktheater
ENSCHEDE - Op zaterdag 20 april is de theaterproductie Spaghettirellen van Theatergroep De Jonge Honden...
RIJSSEN/ENSCHEDE - De beiaardiers van de Twentse carillons in Rijssen, Enschede en Drienerlo (UT) treden...
Nederlands Blazers Ensemble speelt Faust
ENSCHEDE - In het nieuwe programma De Duivelskunstenaar speelt Het Nederlands Blazers Ensemble de Faust...
Het weer in Twente: Buien maar ook meer zon
TWENTE - Ook in het weekend zijn er buien. Wel is er meer ruimte voor de zon, zeker zondag. Het blijft...
Kinderactiviteit ‘Lammetjes aaien’ op Hof Espelo
ENSCHEDE - Kom je ook op kraamvisite?
Vrienden van NiX presenteert : the Nimmo Brothers acoustic (UK)
ENSCHEDE - Don’t wait for special moments, make ordinary moments special!
Roeivereniging Tubantia gooit haar deuren open!
HENGELO - Twentse Roeivereniging Tubantia houdt zaterdag 13 April een Open Dag.
Maak kennis met vliegen op de instapdag van de Twentse Ultralichte Vliegclub
NORDHORN - Als je serieus overweegt een RPL-MLA brevet te halen dan wil je graag zoveel mogelijk te weten...
Wo 16-08-2017
HENGELO - Thiemsbrug: Deze keer een foto van de Thiemsbrug met viersprong en rotonde. De bekende fotograaf J. Bökkerink (Twentsche Courant) nam de foto in 1955. Dit punt stond in de 60er jaren bekend als het drukste verkeerspunt van Twente.
Uit tellingen destijds bleek dat duizenden voertuigen per dag hier passeerden. Het verkeer vanuit Enschede, Delden, Borne en Oldenzaal kwam hier bij elkaar. Er was nog de E8, van de A1 was nog geen sprake. Het verkeer van rechts had steeds voorrang op de rotonde, met het gevolg dat alles regelmatig vastliep. Gelukkig is dit nu beter geregeld.
De naam Thiemsbrug is historisch niet geheel duidelijk en er zijn verschillende lezingen over in omloop. De naam ‘Thiems’ kan zijn van een inwoner die zijn boerderij op dit punt had staan. De naam ‘brug’ is wat eenvoudiger. De Drienerbeek heeft namelijk zijn loop onder het maaiveld van de Thiemsbrug en daar lag een brug overheen. We bekijken de foto en zien een drukte die er zijn mag. De rotonde, aangelegd in 1930, verdween in 1960 om het verkeer een vlotter verloop te geven. Tijdens de spitsuren stonden er verkeersagenten met een verkeersbord. Deze borden waren voorzien van ‘stop’ en een groen vlak.
Ik vertelde al eerder dat Hengeloërs goed zijn in het geven van namen en bijnamen. Dit verkeersbord kreeg de naam ‘het prentenboek’. De fotograaf nam de foto vanuit garage Van Kleef aan de Oldenzaalsestraat. Rechts is richting Borne, rechtdoor Delden, links Enschede. We nemen de mierenhoop goed in ons op. Links twee bussen van de TET (Twentsche Electrische Tramwegen) op weg naar Borne en Almelo. Ik vermoed dat het ongeveer 17.15 uur is, spitsuur dus. Glijdende werktijden waren een onbekend begrip. Ieder werkte tot 17.00 uur in de diverse bedrijven en de werknemers werden door bussen naar huis gebracht.
Middenachter ziet u een bus van de firma Bloemendaal aan de Sloetsweg, die de werknemers ’s morgens haalde en ’s avonds weer thuisbracht. Op de voorgrond een vrachtwagen met ‘Joy’ als merknaam. Deze was van frisdrankenhandel Stegeman aan de Kotmansweg. Het verkeer wordt bepaald door fietsers, een aantal auto’s en een enkele voetganger. De mensen rechts op de foto kijken naar het verkeer. Op het bankje rechts ziet u een man zitten. Dit bankje was bij goed weer altijd bezet door gepensioneerden. Nu zie ik deze mensen alleen nog op bankjes zitten bij verzorgings- of bejaardenhuizen. Zouden onze AOWers nu wat anders te doen hebben?
In dit plantsoentje was een gedenksteen geplaatst voor de gevallenen van 1940 tot ’45. Gedenksteen en plantsoentje moesten plaatsmaken om de bocht naar rechts te vergroten. De steen kunt u nog bekijken bij het historisch museum aan de Beekstraat. Wat mij ook opvalt zijn de gevaarlijke wendingen van de fietsers voor de eerste bus. Rechts zien we een man op een bakfiets, in die jaren een normaal verschijnsel in het verkeer. Links café Smithuis, daar gevestigd van 1910 tot 1960.
Hier begint de Burgemeester Jansenstraat. Het eerste stuk van deze straat werd bewoond door verschillende families Smithuis. Er was ook nog stalhouderij Smithuis (later busondernemer) en brood- en banketbakkerij Smithuis. Café Smithuis was een gezellige tent met de bijnaam ‘’n Boen’. We vinden hier nu onderdelencentrum Nijhof. Naast het café is de ingang van de stalhouderij, vervolgens smederij Koopman. Albertus Koopman, afkomstig uit Tubbergen, had het goed gezien. Aan een doorgaande weg van Deventer naar Bentheim met veel passerende met paarden bespannen wagens, daar viel wat te verdienen. Er was altijd wel een paard dat nieuwe hoefijzers nodig had of een defect wiel (met ijzeren band). Hij begon in 1876 hier zijn smederij. Dit bleef zo tot 1960. Door de bouw van het nieuwe stadhuis en de wegverbreding week Koopman uit naar de Marskant. In 2003 hield de firma Koopman, na 125 jaar en vier generaties, het voor gezien en werd het smidsvuur voorgoed gedoofd.
Een lange houten schutting, met daarachter de ijzeropslag en een waterkuil om de wielen in te laten zakken voor de krimp, liep door tot pompstation Olde Kalter. Hier hebben we nu assurantie vastgoed Driemansgroep. Naast het hoge pand achter het Lambooyhuis met werkplaats aan de Langestraat (nu nog aanwezig) zien we tevens het hoge pand dat toen bewoond werd door Sammie en Alex van Gelder, die hier hun slagerij hadden. Nu vinden we er Innocent. Het witte pand midden werd gebruikt als opslagplaats voor aannemer Thomasson, nu is het ‘het Klein Verschil’ aan de Pastoriestraat. Rechts zien we de bedrijfsschool van Holland Signaal Apparaten. Na de verplaatsing van Signaal naar de Oelerbrug vestigde zich hier garage Kempers, later de Kijkshop. Het torentje van de Waterstaatskerk steekt er parmantig bovenuit. Deze hoek van Hengelo is de laatste 45 jaar onherkenbaar veranderd. Achter de verdwenen bedrijfsschool heerst een bedrijvigheid die voorlopig nog niet voorbij is.
'Een foto... een herinnering' was een rubriek in Hengelo Journaal waarin de geschiedenis van Hengelo in beeld werd gebracht. Aan de hand van foto’s uit de vorige eeuw nam Marinus van Rooy de lezer mee voor een wandeling door Hengelo in vroegere tijden. In 2008 werd dit verzameld werk uitgebracht in boekvorm door Uitgeverij Het Twentsche Land met als titel: Een foto…een herinnering; Ansichtkaarten met beschrijving van historisch Hengelo. Nu brengen we het oude Hengelo opnieuw tot leven met dank aan de foto’s en verhalen van Marinus van Rooy.
Bron: Een foto... een herinnering; Ansichtkaarten met beschrijving van historisch Hengelo - DEEL 1
Auteur: Marinus van Rooy
Deel 2 en 3 zijn nog te koop voor €10,00 via info@twentejournaal.nl
Tweet |
|
|
|
|