Nieuwe thuisbasis voor Moekotte Media
TWENTE - Het is zover! Moekotte Media is vanaf 1 april gevestigd in Stadscampus Connect-U in Enschede...
N35 Wijthmen-Nijverdal: reageer vanaf 6 maart op de plannen
MARIENHEEM - Vanaf 6 maart kunt u reageren op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) over de N35 Wijthmen-Nijverdal.
En dat is drie: Baan Twente wederom uitgeroepen tot beste Van ProCenter van Nederland
Baan Twente is ook in 2023 het beste Mercedes-Benz Van ProCenter van Nederland. Baan Twente noteerde...
Venipak Commerce zal een nieuwe alles-in-één service aanbieden die de kloof overbrugt tussen verkoopkanalen...
Wetgeving gevaarlijke stoffen brengt nieuwe verplichtingen voor 2024
Schiphol-Rijk - In de wetgeving voor vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen is dit jaar een aantal...
Kleinbedrijf Index: Ondernemen loont steeds minder
ALMELO - Ondernemers doen er alles aan om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen, wat ten koste gaat van hun eigen inkomen.
Stilstand elektrische bestelauto's dreigt
De Nederlandse mobiliteitssector is onaangenaam verrast met de beslissing van het Rijk om de huidige...
Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) is trots dat steeds meer werknemers in transport en logistiek...
Duidelijke verschuiving merkbaar - Steeds meer vrouwen worden vrachtwagenchauffeur
In de sector transport en logistiek waar traditioneel aanzienlijk meer mannen dan vrouwen werken, neemt...
Op woensdag 20 september hebben de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Belgische Federale...
Dagelijks steken duizenden internationale vrachtwagenchauffeurs de landsgrenzen over om goederen van...
Sectormonitor 2e kwartaal: Uitdagingen op de arbeidsmarkt nemen toe
Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat de uitdagingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek...
Publiekscampagne ‘Het lukt alleen met logistiek’ zet onmisbaarheid logistiek centraal
De logistieke sector is onmisbaar in het dagelijks leven en voor de Nederlandse economie. Dit staat centraal...
Di 31-10-2017
Veiligheid is een kernwaarde waar Volvo Trucks al jaren aan werkt. Helaas blijkt het aantal dodelijke verkeersongevallen te stagneren en zelfs toe te nemen. Volvo Trucks’ visie is zero accidents. Om dat te bereiken en de bewustwording voor een veiliger weggedrag op de kaart te zetten bij zowel vrachtwagenchauffeurs als medeweggebruikers zetten Volvo Trucks Nederland en haar dealerorganisatie nu een demovloot in met maar liefst elf safety trucks. De Volvo’s FH zijn uitgerust met de nieuwste veiligheidsvoorzieningen en herkenbaar aan hun ‘crash test’ kleuren waardoor ze het thema veiligheid op een opvallende wijze uitstralen. De aflevering van de trucks vormt het begin van een bewustwordingscampagne.
Volgens een rapport van de WHO (World Health Organization) vallen er jaarlijks wereldwijd 1,2 miljoen verkeersdoden. Het begrip verkeer is hierbij ruim genomen, want voetgangers, fietsers, motorrijders en automobilisten tellen allemaal mee. Dat zijn er omgerekend 3.400 per dag en dat staat gelijk aan tien heel grote vliegtuigen vol mensen die om het leven komen.
“Dat aantal is uiteraard hartverscheurend. Wij zetten ons al jaren in om onze trucks veiliger te maken. Naast aandacht voor passieve veiligheid, het beperken van letsel bij ongevallen zowel voor de bestuurder als medeweggebruiker, richten we ons op actieve veiligheid. Oftewel het voorkomen van ongevallen door middel van bijvoorbeeld opleidingen en technieken. Al meer dan 40 jaar doet het Volvo Accident Research Team onderzoek naar verschillende oorzaken van ongevallen en hoe deze te voorkomen. Helaas blijkt uit cijfers dat het aantal dodelijke ongevallen de laatste jaren niet verder daalt. We zien zelfs een lichte stijging in het afgelopen jaar. Dit is zeer verontrustend en voor ons een teken om op zoek te gaan naar nieuwe manieren om de verkeersveiligheid te verbeteren”, verklaart Carl Johan Almqvist, Traffic & Product Safety Director bij Volvo Trucks.
Safety demo’s als startpunt van campagne
Door de inzet van de opvallende safety demo’s wil Volvo Trucks naast aandacht vragen voor de verkeersveiligheid ook bewustwording creëren bij vrachtwagenchauffeurs en medeweggebruikers. “Als we het aantal ongevallen willen terugdringen, moeten we doorgaan met de ontwikkeling van diverse technische oplossingen waarmee de truckchauffeur mogelijke gevaarlijke situaties kan voorkomen. Bovendien moeten alle weggebruikers zich nog beter bewust worden van de risico's die kleven aan verkeersdeelname en hoe we deze het beste kunnen verminderen”, licht Carl Johan Almqvist toe.
Bovendien blijkt uit onderzoek van Volvo Trucks dat nog veel teveel chauffeurs hun veiligheidsgordel niet gebruiken, terwijl de helft van de truckchauffeurs die in verkeersongevallen om het leven zijn gekomen, het overleefd zou hebben als ze hun gordel hadden omgedaan. ”Ook dit onderwerp moet meer aandacht krijgen. We hopen dat chauffeurs zich bewust worden van hun eigen gedrag”, vervolgt Carl Johan Almqvist.
De Volvo FH safety trucks worden geleverd met een nieuw Safety Line pakket. Safety First Line vormt het actieve veiligheidspakket met airbag, Forward Collision Warning met Adaptive Cruise Control en noodremfunctie, Driver Alert Support en Lane Change Support. Safety First Pro Line bevat daarnaast ook het Visibility Pro pakket met onder meer een regensensor, een hoofdschakelaar die op afstand te bedienen is en Bi-Xenon koplampen met statische bochtverlichting. Dit alles komt bovenop de standaard Volvo-veiligheidsvoorzieningen zoals de veiligheidscabine die de zwaarste Zweedse crashtest onderging.
De aflevering van de safety demo’s vormt de start van een langdurige safety campagne van Volvo Trucks.
Volvo FH safety demo
- Volvo FH 460 of 500 pk
- Standaard voorzien van airbag
- Forward Collision Warning met Adaptive Cruise Control en noodremfunctie
- Lane Change Support
- Bi-Xenon koplampen met statische bochtverlichting
- Orlaco Corner Eye
Klik hier voor de film https://youtu.be/v8wHcgdFQgE
Klik hier voor het verhaal van Piet van Kemenade https://youtu.be/kLbPhZHf898
Tweet |
|
|
|
|