En dat is drie: Baan Twente wederom uitgeroepen tot beste Van ProCenter van Nederland
Baan Twente is ook in 2023 het beste Mercedes-Benz Van ProCenter van Nederland. Baan Twente noteerde...
Venipak Commerce zal een nieuwe alles-in-één service aanbieden die de kloof overbrugt tussen verkoopkanalen...
Wetgeving gevaarlijke stoffen brengt nieuwe verplichtingen voor 2024
Schiphol-Rijk - In de wetgeving voor vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen is dit jaar een aantal...
Kleinbedrijf Index: Ondernemen loont steeds minder
ALMELO - Ondernemers doen er alles aan om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen, wat ten koste gaat van hun eigen inkomen.
Stilstand elektrische bestelauto's dreigt
De Nederlandse mobiliteitssector is onaangenaam verrast met de beslissing van het Rijk om de huidige...
Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) is trots dat steeds meer werknemers in transport en logistiek...
Duidelijke verschuiving merkbaar - Steeds meer vrouwen worden vrachtwagenchauffeur
In de sector transport en logistiek waar traditioneel aanzienlijk meer mannen dan vrouwen werken, neemt...
Op woensdag 20 september hebben de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Belgische Federale...
Dagelijks steken duizenden internationale vrachtwagenchauffeurs de landsgrenzen over om goederen van...
Sectormonitor 2e kwartaal: Uitdagingen op de arbeidsmarkt nemen toe
Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat de uitdagingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek...
Publiekscampagne ‘Het lukt alleen met logistiek’ zet onmisbaarheid logistiek centraal
De logistieke sector is onmisbaar in het dagelijks leven en voor de Nederlandse economie. Dit staat centraal...
Recordaantal bolides ingeschreven Jos Verstappen komt weer naar Hellendoorn
HELLENDOORN - De inschrijvingen voor de Eurol Hellendoorn Rally overtreffen alle verwachtingen.
‘Ook fors lager tarief elektrische trucks’
Het kabinet werkt aan het naar voren halen van de zogenoemde terugsluis vanuit de trucktol, waar extra...
Di 14-11-2017
BREDA – Chauffeur Lolke van Sinderen staat met een brede glimlach naast zijn fonkelnieuwe Scania P370 trekker. Die ochtend heeft hij van Tjitze Hoekstra, directeur van Hoekstra BV te Sneek, de sleutels van zijn nieuwe distributietrekker gekregen. Hoekstra heeft wat primeurs betreft een traditie hoog te houden. Dertien jaar geleden was het Friese bedrijf ook al de eerste in Nederland die met de P cabine van de huidige serie ging rijden. Voor Tjitze Hoekstra staat de keuze voor de P–serie niet ter discussie. “Wanneer de chauffeur, zoals bij ons, dagelijks zo’n 50 keer moet in- en uitstappen is de P-cabine een prima keuze.
Hoekstra BV uit Sneek is een familiebedrijf met een historie die bijna 90 jaar terug gaat. Men noemt zichzelf een specialist in het vervoer van niet-standaard producten. In Nederland en België rijdt men veel distributiewerk – o.a. voor webwinkels – en verzorgt men verhuizingen. De huidige directie wordt gevormd door Tjitze Hoekstra en Christien Lycklama à Nijeholt en voert een innovatief beleid met veel focus op de chauffeur. Kenmerkend is het streven van het bedrijf om chauffeurs minder dan vijf dagen per week in dienstverband te laten rijden. Tjitze Hoekstra: “Wanneer een chauffeur 4 dagen of minder werkt, heeft hij of zij een betere werk/privé balans. Bovendien kan onze planning hierdoor de trucks beter inzetten omdat chauffeurs hun privézaken regulier op de privédagen plannen.”
Hoekstra kiest bewust voor de Scania P-serie. “Soms vragen chauffeurs wel eens naar een G-serie omdat die cabine ruimer zou zijn, maar dat is maar betrekkelijk. Zeker deze nieuwe generatie P-cabine biedt een royale werk- en rustruimte. Onze chauffeurs zijn max. een nacht onderweg; bij uitzondering twee. Dan biedt de P-slaapcabine voldoende ruimte. Het grootste voordeel is echter de lage instap. Wanneer je iedere dag zo vaak in- en uitstapt, ga je die zeer waarderen.” Het eerste dat de chauffeur opviel was het zicht rondom. Het lage dashboard, de royale spiegels en de kleine spiegelbehuizing verkleinen de dode hoek aanzienlijk.
De P370 is uitgerust met de zuinige 13-liter SCR-only motor met 370 pk. Door toepassing van de Miller nokkenas wordt het zuinige karakter van de motor nog eens verstevigd. Hoekstra rijdt gemiddeld zo’n miljoen kilometer met de trucks voordat ze worden ingeruild. “Al onze trucks zijn bij de Scania-dealer in Joure in een reparatie-/onderhoudscontract,” vervolgt Tjitze. “Vroeger hadden we het materiaal nog zelf in onderhoud, maar tegenwoordig kunnen ze bij de dealer veel meer dan wij. Als ik zie hoe ze op afstand de truck uitlezen en het onderhoud voorbereiden, dan richten wij ons met het onderhoud meer op de kleinere klussen.”
Het bedrijf heeft grote plannen voor de toekomst. De huidige opslag wordt ingericht voor warehousing en naast het pand wordt een grote hal bijgebouwd voor crossdocking. Tjitze Hoekstra: “We kijken bewust naar de toekomst en zien de activiteiten alleen maar toenemen. We hebben de flow binnen ons bedrijf in beeld gebracht en samen met de architect een nieuw gebouw ontworpen. Dat wordt nu gebouwd.” Bij Hoekstra werken 110 mensen.
Fotobijschrift:
Hoekstra chauffeur Lolke van Sinderen (L) was de gelukkige die de New Generation Scania P370 als zijn nieuwe werkplek in gebruik mocht nemen. Met name de lage in-/uitstap van de cabine wordt zeer gewaardeerd. Rechts directeur Tjitze Hoekstra en midden Scania Account manager Rudolf Valkema.
De nieuwe P370 is uitgerust met de zuinige 13 liter SCR-only motor – met Miller nokkenas – en Scania Opticruise. Voor Beneluxwerk een ideale truck.
Tweet |
|
|
|
|