Kinderactiviteit ‘Lammetjes aaien’ op Hof Espelo
ENSCHEDE - Kom je ook op kraamvisite?
Vrienden van NiX presenteert : the Nimmo Brothers acoustic (UK)
ENSCHEDE - Don’t wait for special moments, make ordinary moments special!
Maak kennis met vliegen op de instapdag van de Twentse Ultralichte Vliegclub
NORDHORN - Als je serieus overweegt een RPL-MLA brevet te halen dan wil je graag zoveel mogelijk te weten...
Het weer in Twente: De warmste 6 april ooit?
We kunnen tijdelijk gaan genieten van heerlijk lenteweer met temperaturen die zeer hoog uit vallen voor...
Voorjaarswandeling op landgoed Smalenbroek
ENSCHEDE - Zin in een ontspannen voorjaarswandeling? Ga vrijdag 5 april mee met de voorjaarswandeling op Landgoed Smalenbroek.
Nieuwe thuisbasis voor Moekotte Media
TWENTE - Het is zover! Moekotte Media is vanaf 1 april gevestigd in Stadscampus Connect-U in Enschede...
Geslaagd optreden jeugd muziekvereniging Concordia Overdinkel
OVERDINKEL - Onlangs liet de jeugd van muziekvereniging Concordia tijdens de voorspeelmorgen in...
Dynamique zingt Jesus Christ Superstar
OVERDINKEL - Het Overdinkels koor Dynamique heeft een jaarlijkse traditie; Op goede vrijdag zingt het...
Het weer in Twente: Zachte Pasen met droge start
Zaterdag overwegend droog. Eerste paasdag heeft beter weer dan tweede paasdag.
Nieuw Kulturhus in Glane van en voor het dorp
GLANE - Sloop dorpshuis als aftrap van werkzaamheden nieuwbouw.
Ma 05-02-2018
De campagne 'geen BTW op bio' krijgt steeds meer voet aan de grond. De petitie is al ruim 50.000 keer ondertekend en elke dag komen daar nog handtekeningen bij. Ook steunen steeds meer prominente experts de campagne. Zo ook de bekende TV-presentator Lodewijk Hoekstra: “Het is tijd om burgers en politiek wakker te schudden voor het verlies aan biodiversiteit.”
De campagne is een initiatief van de Biowinkelvereniging waarin onder andere de biologische speciaalzaken van Ekoplaza, Natuurwinkel, Odin en Gimsel samenwerken.
Dat het verlies van biodiversiteit een doemscenario is, kunnen we sinds afgelopen najaar niet langer meer ontkennen. Op basis van een langjarig onderzoek maakten Duitse en Nederlandse wetenschappers namelijk bekend dat 75% van ons insectenleven is verdwenen. Niet voor niets ondertekenden 22 januari maar liefst 43 partners, waaronder het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), een Nationale Bijenstrategie. Hiermee willen de partners tot een alomvattende aanpak komen om alle bijensoorten en andere bestuivers duurzaam te behouden.
De wereld op zijn kop
"Biologische, lokale en seizoensgebonden producten zijn echt beter voor de biodiversiteit" zegt Lodewijk Hoekstra, TV-tuinman en oprichter van Code rood voor de natuur en NL Greenlabel. Het duurzaamheidspaspoort, dat hij met NL Greenlabel in het leven riep, sluit naadloos aan op de campagne 0% btw op bio. Lodewijk: ‘Hoewel het paspoort voor de landbouw nog in concept is, kunnen we wel al zeggen dat de teeltwijze van biologische producten aantoonbaar bijdraagt aan het in stand houden van bodemleven, landschap en dierenwelzijn én dat ze duurder zijn dan producten die daar geen rekening mee houden. Dan zie je gelijk: dat is de wereld op zijn kop.”
Naast Lodewijk Hoekstra steunen steeds meer prominente bestuurders, wetenschappers en ondernemers de argumentatie van de bio-winkeliers dat productie en consumptie van biologische voeding extra gestimuleerd zouden moeten worden en dat het dan niet helpt als de prijs door oneerlijke belasting relatief hoog blijft.
In 100 dagen naar 0%
De 100 dagen durende campagne 'geen BTW op bio' laat middels 5 thema’s zien hoe met biologische voeding geld kan worden bespaard, nu én in de toekomst! Met de petitie willen de bio-winkeliers bij de Tweede Kamer aan de kaak stellen dat biologische voeding onterecht extra wordt belast en hiermee het nieuwe kabinet ertoe bewegen de BTW op biologische voeding te verlagen naar 0%.
Ondertekenen van de petitie kan bij de kassa in biologische speciaalzaken of via de campagnewebsite. Hier zijn ook interviews met Bart Fokkens over ‘Schoon (drink)water’ en Vera Dalm over ‘Klimaat’ te lezen en worden in de komende weken de thema’s ‘Gezondheid voor mens & dier’ en ‘Vruchtbare bodem’ gelanceerd.
Tweet |
|
|
|
|