Het weer in Twente: Buien maar ook meer zon
TWENTE - Ook in het weekend zijn er buien. Wel is er meer ruimte voor de zon, zeker zondag. Het blijft...
Ga mee ‘OpStap’ vogels kijken in het Wierdense Veld
WIERDEN - Vrijdagochtend 19 april organiseren wij een ‘OpStap’ excursie Vogels kijken in het Wierdense Veld.
Fietsclub De Welle weer van start
NIJVERDAL - Komende maand begint het fietsseizoen van Fietsclub De Welle.
Anneke van Giersbergen komt in Luttenberg!
LUTTENBERG - Amfitheater Het Lommerrijk is apetrots: het is gelukt om deze grote naam te boeken.
Kledingruilbeurs van de Fairtradewerkgroep
NIJVERDAL - Duurzaamheid staat hoog in het vaandel van de Fairtradewerkgroep Gemeente Hellendoorn.
Kamerkoor Arte Vocale zingt dwarsdoorsnede rijke Engelse koorliteratuur
HENGELO/GOOR - Luisteren naar de warme klanken van Engelse koormuziek?
Viering bevrijding van het dorp Hellendoorn
HELLENDOORN - De Stichting “Dorp Hellendoorn bevrijd!” vraagt alle inwoners van het dorp Hellendoorn...
HULSEN - Dansclub Hulsen organiseert zaterdagavond 6 April 2024 weer een dansavond in het dorpshuis...
Het weer in Twente: De warmste 6 april ooit?
We kunnen tijdelijk gaan genieten van heerlijk lenteweer met temperaturen die zeer hoog uit vallen voor...
Nieuwe thuisbasis voor Moekotte Media
TWENTE - Het is zover! Moekotte Media is vanaf 1 april gevestigd in Stadscampus Connect-U in Enschede...
Ma 05-02-2018
De campagne 'geen BTW op bio' krijgt steeds meer voet aan de grond. De petitie is al ruim 50.000 keer ondertekend en elke dag komen daar nog handtekeningen bij. Ook steunen steeds meer prominente experts de campagne. Zo ook de bekende TV-presentator Lodewijk Hoekstra: “Het is tijd om burgers en politiek wakker te schudden voor het verlies aan biodiversiteit.”
De campagne is een initiatief van de Biowinkelvereniging waarin onder andere de biologische speciaalzaken van Ekoplaza, Natuurwinkel, Odin en Gimsel samenwerken.
Dat het verlies van biodiversiteit een doemscenario is, kunnen we sinds afgelopen najaar niet langer meer ontkennen. Op basis van een langjarig onderzoek maakten Duitse en Nederlandse wetenschappers namelijk bekend dat 75% van ons insectenleven is verdwenen. Niet voor niets ondertekenden 22 januari maar liefst 43 partners, waaronder het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), een Nationale Bijenstrategie. Hiermee willen de partners tot een alomvattende aanpak komen om alle bijensoorten en andere bestuivers duurzaam te behouden.
De wereld op zijn kop
"Biologische, lokale en seizoensgebonden producten zijn echt beter voor de biodiversiteit" zegt Lodewijk Hoekstra, TV-tuinman en oprichter van Code rood voor de natuur en NL Greenlabel. Het duurzaamheidspaspoort, dat hij met NL Greenlabel in het leven riep, sluit naadloos aan op de campagne 0% btw op bio. Lodewijk: ‘Hoewel het paspoort voor de landbouw nog in concept is, kunnen we wel al zeggen dat de teeltwijze van biologische producten aantoonbaar bijdraagt aan het in stand houden van bodemleven, landschap en dierenwelzijn én dat ze duurder zijn dan producten die daar geen rekening mee houden. Dan zie je gelijk: dat is de wereld op zijn kop.”
Naast Lodewijk Hoekstra steunen steeds meer prominente bestuurders, wetenschappers en ondernemers de argumentatie van de bio-winkeliers dat productie en consumptie van biologische voeding extra gestimuleerd zouden moeten worden en dat het dan niet helpt als de prijs door oneerlijke belasting relatief hoog blijft.
In 100 dagen naar 0%
De 100 dagen durende campagne 'geen BTW op bio' laat middels 5 thema’s zien hoe met biologische voeding geld kan worden bespaard, nu én in de toekomst! Met de petitie willen de bio-winkeliers bij de Tweede Kamer aan de kaak stellen dat biologische voeding onterecht extra wordt belast en hiermee het nieuwe kabinet ertoe bewegen de BTW op biologische voeding te verlagen naar 0%.
Ondertekenen van de petitie kan bij de kassa in biologische speciaalzaken of via de campagnewebsite. Hier zijn ook interviews met Bart Fokkens over ‘Schoon (drink)water’ en Vera Dalm over ‘Klimaat’ te lezen en worden in de komende weken de thema’s ‘Gezondheid voor mens & dier’ en ‘Vruchtbare bodem’ gelanceerd.
Tweet |
|
|
|
|