Rondleidingen Canadese begraafplaats
HOLTEN - Dinsdag 26 maart om 14.00 uur kunt u deelnemen aan een rondleiding vanuit het Informatiecentrum Canadese Begraafplaats Holten.
Kruiswegwandeling in Hellendoorn
HELLENDOORN - In deze veertigdagentijd, de periode van voorbereiding op het Paasfeest, wordt er op een...
Palmpasenoptocht in Hellendoorn
HELLENDOORN - Op Palmzondag 24 maart a.s. vindt in Hellendoorn opnieuw de Palmpasenoptocht plaats, georganiseerd...
Het weer in Twente: Wisselvallig weekend daarna vaker droog
TWENTE - In het weekend is het wisselvallig met buien en tussendoor wat zon. De middagtemperatuur ligt...
Lammetjesdag 2024 schaapskooi Lemelerberg
OMMEN - In het voorjaar worden onze lammetjes geboren! Om dat te vieren openen wij op zaterdag 23 maart...
Slagwerkensemble Cadenza in Wierden
WIERDEN - Muziekliefhebbers die nog niet bekend zijn met andere slagwerkinstrumenten dan een drumstel...
Thema-avond - ‘Hoe mijn God veranderde’
HELLENDOORN - ‘Alle spreken over boven komt van beneden.’
Beursvloer Hellendoorn: maatschappelijk betrokken ondernemen én netwerken uitbreiden!
NIJVERDAL - Het is weer zover: vrijdag 15 maart 2024 om 17.00 uur organiseert HellendoornDoet!, onderdeel van De Welle, weer de Beursvloer!
Di 20-02-2018
De gezamenlijke actiegroepen zijn evenwel niet onder de indruk van de argumenten die de topmannen Nijhuis (SchipholGroup) en Elbers (KLM) gebruiken om hun eisen kracht bij te zetten. Deze heren beperken zich tot het dreigement dat de Nederlandse economie zwaar geschaad wordt als de luchtvaartsector in Nederland in aantal vluchten niet verder kan groeien. De actiegroepen zien echter geen enkel onderzoeksrapport dat deze stellingname ondersteunt. Terwijl er inmiddels steeds meer onderzoeksrapporten verschijnen die het belang van Schiphol en de luchtvaartsector relativeren, zoals het rapport "Mainport Voorbij" van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) uit juli 2016.
De actiegroepen blijven er daarom bij dat er eerst een herindeling van het luchtruim plaats moet vinden en dat er nieuwe, hogere vliegroutes moeten worden vastgesteld vóórdat Lelystad Airport open kan. Gebeurt dat niet, dan worden minstens 750.000 Nederlanders en 30 Natura2000-gebieden onnodig geconfronteerd met zware geluidsoverlast, ernstige luchtverontreiniging en daarmee een algehele achteruitgang van de kwaliteit van hun leefomgeving.
De actiegroepen houden er rekening mee dat minister Van Nieuwenhuizen wel degelijk gaat proberen om - ondanks alle protest - vliegveld Lelystad mét laagvliegroutes te openen op 1 april 2019. Parallel daaraan blijft ze voortdurend een snelle herindeling van het luchtruim beloven, waarbij ze stellig is dat de laagvliegroutes na die herindeling van tafel zijn. Een heilloze weg, vinden de actiegroepen. Ze waarschuwen de minister om niet te bezwijken onder de druk van de luchtvaartlobby en Lelystad Airport snel te openen op basis van een incorrecte procedure en oneigenlijke gronden.
Intussen is minister Van Nieuwenhuizen niet van plan om haar beloften aan de regio vast te leggen in een nieuw Luchthavenbesluit. Daardoor kunnen zij of haar opvolgers daar altijd weer onder uit. En precies dat vrezen de actiegroepen. Als de minister of haar opvolger na opening van Lelystad Airport besluit om meer tijd te nemen voor de herindeling van het luchtruim, staat de wet verdere groei van het vliegveld gewoon toe.
Als klap op de vuurpijl kan de minister haar belofte dat de laagvliegroutes na een herindeling van het luchtruim van tafel zijn, simpelweg niet waarmaken. De topman van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL, Michiel van Dorst, red.) verklaarde onlangs in een interview met NRC Handelsblad namelijk dat hij zo’n garantie niet kan afgeven. En LVNL is hoofdrolspeler bij de herindeling van het luchtruim.
Daarmee is het risico dat Lelystad Airport na opening direct ongebreideld gaat groeien, terwijl alle vliegverkeer de komende decennia laag over Noord- en Oost-Nederland moet vliegen, levensgroot. De minister moet de opening van Lelystad Airport daarom uitstellen, vinden de actiegroepen. Alleen zo ontstaan tijd en ruimte om de nadelige effecten en gevolgen van Lelystad Airport goed te onderzoeken en te overwegen.
Dat meerdere opeenvolgende bewindspersonen weigerden om te starten met de herindeling van het luchtruim, mag minister Van Nieuwenhuizen niet afschuiven op honderdduizenden burgers, tientallen gemeenten, zes provincies, hun milieu en hun natuur.
Tweet |
|
|
|
|