Het weer in Twente: Wisselvallig weekend daarna vaker droog
TWENTE - In het weekend is het wisselvallig met buien en tussendoor wat zon. De middagtemperatuur ligt...
Lammetjesdag 2024 schaapskooi Lemelerberg
OMMEN - In het voorjaar worden onze lammetjes geboren! Om dat te vieren openen wij op zaterdag 23 maart...
Twente Plat in stadstheater De Bond
OLDENZAAL - Twente is het land van tradities.
Vol vertrouwen het voortgezetonderwijs in
TWENTERAND -Succesvolle zomertraining voor aanstaande brugklassers in Twenterand
Wandeling ‘Frisse neuzen’ Dal van de Mosbeek
MANDER/VASSE - Lekker een frisse neus halen? Loop dan mee met de wandeling ‘Frisse neuzen’ van Landschap...
NL Doet Natuurwerkochtend in Park Stakenkamp
OLDENZAAL - Op initiatief van Kansrijk Berghuizen is er op zaterdag 16 maart in Park Stakenkamp een Natuurwerkochtend.
NL DOET, Vrijwilligersdag op Het Stift
WEERSELO - Ook jullie handen maken zaterdag 16 maart samen licht werk op Het Stift in Weerselo.
Film ‘The Old Oak’ in Filmhuis Hof 88
ALMELO - The Old Oak is de nieuwe film van tweevoudig Gouden Palmwinnaar Ken Loach (I, Daniel Blake, Sorry We Missed You).
Welke deuntje hoort nou bij welke vogelsoort?
OOTMARSUM - De eerste vogels die hun lied laten horen, het is voor veel mensen een signaal van een naderend voorjaar.
En dat is drie: Baan Twente wederom uitgeroepen tot beste Van ProCenter van Nederland
Baan Twente is ook in 2023 het beste Mercedes-Benz Van ProCenter van Nederland. Baan Twente noteerde...
Di 24-07-2018
Het ambulancepersoneel van zeven regio’s in Nederland neemt in juli een ‘tolkenapp’ in gebruik. Dit hulpmiddel is speciaal ontwikkeld voor communicatie met anderstalige patiënten. Vragen stellen en instructies geven kan voortaan zonder taalbarrière, met behulp van de mobiele telefoon. Het vergroot de snelheid en veiligheid bij het bieden van de juiste zorg. “Ambulanceverpleegkundigen en -chauffeurs, maar ook meldkamercentralisten hebben de laatste jaren veel vaker dan vroeger te maken met niet-Nederlandssprekende patiënten”, verduidelijkt projectleider Leo Roos. “Soms is het daardoor aan de telefoon moeilijk om de locatie en de aard van de noodsituatie te achterhalen. Maar ook ter plaatse bij de patiënt kan een taalprobleem de zorg hinderen.
De antwoorden op eenvoudige vragen als ‘Wat is er gebeurd’ en ‘Waar heeft u pijn’ zijn van groot belang om goed hulp te kunnen bieden, maar zijn niet altijd makkelijk te krijgen.” In plaats van te ‘communiceren met handen en voeten’, opent de ambulancemedewerker nu de app. Roos: “In acht meest voorkomende vreemde talen in ons land, kunnen algemene vragen worden aangevinkt, zoals: Gebruikt u medicijnen, bent u ergens allergisch voor, heeft u gegeten of gedronken, heeft u alcohol of drugs gebruikt? De app speekt vervolgens de vertaalde vraag hardop uit. De patiënt kan het antwoord aanwijzen op de illustraties die in het scherm zichtbaar zijn.” Als dit niet de gewenste duidelijkheid oplevert, of als de patiënt een andere taal spreekt dan standaard in deze module van de app zit, kan de ambulancemedewerker via de app direct contact leggen met een tolk van het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland (TVcN). “Deze vertaalt dan ‘live’ het gesprek tussen hulpverlener(s) en patiënt of familieleden”, aldus Roos.
De tolkenapp is ontwikkeld door TVcN in nauwe samenwerking met Axira, een samenwerkingsverband van zeven ambulancediensten in Nederland. Roos: “Medewerkers van de diensten zij nauw betrokken geweest bij het opstellen van de vragen en de antwoordmogelijkheden, waardoor die optimaal aansluiten bij de dagelijkse praktijk.” De leden van axira voeren de app deze zomer allemaal in. Ook andere ambulancediensten die dat willen, kunnen aansluiting zoeken.
Tweet |
|
|
|
|