Performancekunstenaars reageren op de tentoonstelling ‘Mind Wandering Mind’
DIEPENHEIM - Met ‘Duologue’ voegen Abul Hisham en Maike Hemmers een extra dimensie toe aan hun...
Handdoekje leggen blijft grote irritatie
Waar ergeren we ons aan op vakantie? Met stip op nummer 1 (58%) zijn dit luide en asociale toeristen...
Open hackerspace dag bij TkkrLab
ENSCHEDE - Zaterdag 30 maart tussen 14:00 en 18:00 doen we mee met de “Nationaal open hackerspace dag”.
Rondleidingen Canadese begraafplaats
HOLTEN - Dinsdag 26 maart om 14.00 uur kunt u deelnemen aan een rondleiding vanuit het Informatiecentrum Canadese Begraafplaats Holten.
Zonnepanelen in Twente: haal de zon in huis en bespaar!
De kosten voor de vaste lasten lijken vandaag de dag hoger dan ooit te zijn. En daarom is het ook meer...
Palmpasenoptocht in Hellendoorn
HELLENDOORN - Op Palmzondag 24 maart a.s. vindt in Hellendoorn opnieuw de Palmpasenoptocht plaats, georganiseerd...
Groot Enschedees Boekenfestijn met Akyol, Rezazadeh, Bronwasser en van Kan
ENSCHEDE - De Bibliotheek Enschede organiseert, in samenwerking met de Stichting Literaire Manifestaties...
Het weer in Twente: Wisselvallig weekend daarna vaker droog
TWENTE - In het weekend is het wisselvallig met buien en tussendoor wat zon. De middagtemperatuur ligt...
Lammetjesdag 2024 schaapskooi Lemelerberg
OMMEN - In het voorjaar worden onze lammetjes geboren! Om dat te vieren openen wij op zaterdag 23 maart...
Slagwerkensemble Cadenza in Wierden
WIERDEN - Muziekliefhebbers die nog niet bekend zijn met andere slagwerkinstrumenten dan een drumstel...
Thema-avond - ‘Hoe mijn God veranderde’
HELLENDOORN - ‘Alle spreken over boven komt van beneden.’
Wo 15-08-2018
Prijsstijgingen wegen niet op tegen gestegen kosten
60% van de bedrijven in transport en logistiek had in het tweede kwartaal van 2018 meer omzet dan een jaar eerder, maar slechts 41% meldt meer winst. Dat blijkt uit de TLN-Conjunctuurenquête. Prijzen stijgen minder hard dan brandstof- en personeelskosten.
Ondernemers in transport en logistiek hebben het druk, blijkt uit de Conjunctuurenquête die TLN elk kwartaal uitvoert. 56% van de bedrijven meldt een hogere bedrijvigheid dan in het tweede kwartaal van 2017 en 59,8% meldt een hogere omzet dan een jaar eerder.
Bij lange na niet genoeg
Een hogere omzet leidt in het algemeen tot een hogere winst. Toch geeft slechts 41% van de ondervraagde ondernemers aan dat de winst is gestegen. De oorzaak van de achterblijvende winst, is dat de prijzen voor veel bedrijven onvoldoende stijgen om de stijgende kosten van brandstof en personeel bij te benen. Een meerderheid van 66% meldt dat de kosten zijn gestegen, 2% spreekt over een daling en 32% heeft gelijke kosten. En hoewel 72% zegt dat de prijzen ten opzichte van een jaar eerder zijn gestegen, blijkt het bij lange na niet genoeg om de winststijging enigszins gelijk te laten lopen met de omzetstijging.
Reële beloning
De groei van de sector lijkt ondernemers dus weinig op te leveren. En zonder een substantiële prijsverhoging zal dat ook niet gebeuren, concludeerde de Rabobank vorige week op basis van eigen onderzoek. Voor TLN-directeur Jan Boeve aanleiding om te pleiten voor een gesprek over een reële beloning voor transport. Boeve herhaalt dat pleidooi nu, met de resultaten van de Conjunctuurenquête in de hand. ‘Alle partijen in de keten leggen de risico’s bij de volgende schakel, waardoor de winst grotendeels bij de bovenliggende partijen in de keten blijft’, zegt Boeve. ‘Verladers leggen de risico’s bij transportbedrijven, grote transportbedrijven vaak weer bij de kleinere transportbedrijven die opdrachten voor ze doen. Daar moeten we van af.’ Als mogelijke oplossing denkt Boeve aan een set gedragsregels, waarin opdrachtgevers en opdrachtnemers eerlijke afspraken maken over de risico’s.
Personeelstekort loopt op
De toenemende bedrijvigheid zorgt voor extra capaciteitsproblemen, blijkt uit de Conjunctuurenquête. 48% van de ondervraagde ondernemers meldt een personeelstekort, waar dat in het eerste kwartaal nog 30% was. 3% van de ondernemers heeft een overschot aan personeel en 49% heeft precies genoeg personeel voor de hoeveelheid werk.
Tweet |
|
|
|
|