En dat is drie: Baan Twente wederom uitgeroepen tot beste Van ProCenter van Nederland
Baan Twente is ook in 2023 het beste Mercedes-Benz Van ProCenter van Nederland. Baan Twente noteerde...
Venipak Commerce zal een nieuwe alles-in-één service aanbieden die de kloof overbrugt tussen verkoopkanalen...
Wetgeving gevaarlijke stoffen brengt nieuwe verplichtingen voor 2024
Schiphol-Rijk - In de wetgeving voor vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen is dit jaar een aantal...
Kleinbedrijf Index: Ondernemen loont steeds minder
ALMELO - Ondernemers doen er alles aan om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen, wat ten koste gaat van hun eigen inkomen.
Stilstand elektrische bestelauto's dreigt
De Nederlandse mobiliteitssector is onaangenaam verrast met de beslissing van het Rijk om de huidige...
Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) is trots dat steeds meer werknemers in transport en logistiek...
Duidelijke verschuiving merkbaar - Steeds meer vrouwen worden vrachtwagenchauffeur
In de sector transport en logistiek waar traditioneel aanzienlijk meer mannen dan vrouwen werken, neemt...
Op woensdag 20 september hebben de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Belgische Federale...
Dagelijks steken duizenden internationale vrachtwagenchauffeurs de landsgrenzen over om goederen van...
Sectormonitor 2e kwartaal: Uitdagingen op de arbeidsmarkt nemen toe
Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat de uitdagingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek...
Publiekscampagne ‘Het lukt alleen met logistiek’ zet onmisbaarheid logistiek centraal
De logistieke sector is onmisbaar in het dagelijks leven en voor de Nederlandse economie. Dit staat centraal...
Recordaantal bolides ingeschreven Jos Verstappen komt weer naar Hellendoorn
HELLENDOORN - De inschrijvingen voor de Eurol Hellendoorn Rally overtreffen alle verwachtingen.
‘Ook fors lager tarief elektrische trucks’
Het kabinet werkt aan het naar voren halen van de zogenoemde terugsluis vanuit de trucktol, waar extra...
Wo 13-03-2019
In Nederland gekentekende voertuigen, zoals vrachtwagens en trailers, mogen in de toekomst ook in het buitenland apk worden gekeurd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft hiervoor een wetswijziging in voorbereiding. RAI Vereniging, Technical Road Transport Association (TRTA), Transport en Logistiek Nederland (TLN) en TIP trailers zijn blij met de maatregel. Dankzij deze regeling hoeven voertuigen die soms jarenlang in het buitenland staan, niet meer op een neer naar Nederland voor de periodieke apk-keuring. Dit bespaart niet alleen veel onnodige kosten, maar vermindert onder meer ook de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen.
Nederlandse gekentekende vrachtauto’s en trailers zijn soms langere tijd in het buitenland gestationeerd. Tot op heden moeten al deze voertuigen voor de periodieke apk-keuring iedere keer terug naar Nederland. Per jaar gaat het om circa 1.200 tot 1.600 voertuigen. RAI Vereniging, TRTA, TLN en TIP Trailerservices zijn met het ministerie van IenW en de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) overeengekomen dat de wet op dit punt wordt aangepast en voertuigen in de toekomst ook in het buitenland apk mogen worden gekeurd.
Ondernemers blij
De nationale apk-keuring was Nederlandse ondernemers al jarenlang een doorn een het oog. TIP Trailer Services: “Het wetsvoorstel is een zeer belangrijke stap voorwaarts om de impact van transport op het milieu terug te dringen, files te verminderen en de effectiviteit en efficiency van transport te verbeteren.“
Aanpassing wetgeving
De wetswijziging volgt op een experiment dat Nederland met Spanje had, waarbij een aantal Spaanse keuringsstations Nederlandse voertuigen apk mocht keuren. Momenteel worden apk-keuringen in Europa nog niet wederzijds geaccepteerd. Nederland zal daarom met lidstaten onderling afspraken maken over de erkenning van apk-keuringen. De wetswijziging maakt deze afspraken mogelijk. Naar verwachting is de wetswijziging medio 2020 afgerond.
Tweet |
|
|
|
|