Het weer in Twente: Wisselvallig weekend daarna vaker droog
TWENTE - In het weekend is het wisselvallig met buien en tussendoor wat zon. De middagtemperatuur ligt...
Twente Plat in stadstheater De Bond
OLDENZAAL - Twente is het land van tradities.
Dialectavond Dree Marken met presentatie verhalenboek Jan Swennenhuis
DE LUTTE - De dialectavond van De Dree Marken beleeft dit keer een bijzondere editie.
Filmhuis Oldenzaal vertoont de film ‘One Life’.
OLDENZAAL - One Life vertelt het waargebeurde verhaal van Sir Nicholas Winton, door wiens inspanningen...
Liza Ferschtman speelt Bruchs Vioolconcert
ENSCHEDE - In de concerten van Phion met violiste Liza Ferschtman is deze maand heel veel te horen en te beleven.
HENGELO - Nieuw album en dus nieuwe songs naast vertrouwde favorieten.
NL Doet Natuurwerkochtend in Park Stakenkamp
OLDENZAAL - Op initiatief van Kansrijk Berghuizen is er op zaterdag 16 maart in Park Stakenkamp een Natuurwerkochtend.
HENGELO - Een grensverleggende, shockerende, theatrale en bij vlagen geniale show met alle stijlen tussen punk, disco en artrock.
NL DOET, Vrijwilligersdag op Het Stift
WEERSELO - Ook jullie handen maken zaterdag 16 maart samen licht werk op Het Stift in Weerselo.
DE LUTTE - Kanovaren op de Dinkel. Alleen mogelijk t/m 31 maart..
Do 19-07-2012
OLDENZAAL - In maart 2012 is Jenaplanschool de Klim-op gestart met een ecologische moestuin in samenwerking met Natuur en Milieu Educatief Centrum De Höfte en met zaad- en plantdonaties van biologisch-dynamische boerederij ‘Het Groene Spoor’ uit Rossum. Na een periode van zaaien, planten en onkruid wieden, is de tijd van oogsten aangebroken.
Wekelijks is een 18-tal kinderen uit diverse stamgroepen iedere vrijdagochtend aan het werk in hun schooltuin op de Höfte. Dit onder de begeesterde begeleiding van Henry Otter. Op vrijdag 13 juli was het zover en werd er een echt ‘oogstfeest’ georganiseerd. Zoals reeds beloofd bij de start van dit project, was wethouder Yuri Librand hierbij aanwezig om met eigen ogen de opbrengst te aanschouwen: nieuwe aardappelen, wortelen, courgettes, sla, doperwten en…zelfs enkele aardbeien. Net zoals de kinderen, mocht ook wethouder Librand deze keer wat van de verse groenten mee naar huis nemen. Tevreden keken ook Toos Benneker en Loes Meijerink van de Höfte toe. Met een traktatie zorgden zij voor een extra feestelijk tintje. Een mooie opbrengst voor een eerste seizoen tuinieren. Een mooie opbrengst ook in relatie tot het doel van de Höfte om kinderen en volwassenen bewust te maken van de natuur en milieu om hen heen waarbij duurzaamheid een belangrijk thema is.
Terugkijkend op het afgelopen jaar kan ook Jenaplanschool de Klim-op verschillende vruchten plukken, blikt Jan Klifman terug. Na een jaar onder zijn directie met als nieuwe teamleider Thea Kunne naast hem, is er inderdaad een frisse start gemaakt. Dat begon het afgelopen schooljaar met het onthullen van een nieuw en passend logo (kind met klim-op) waarin de op groei gerichte visie mooi gevisualiseerd is. Na een periode van groeien, bloeien en snoeien, kan er nu ook figuurlijk worden geoogst. Een feit is dat het Jenaplanonderwijs in Oldenzaal bewogen tijden heeft gekend.
Kind Centraal
Met het overlijden van de echte ‘Jenaplanman’ Albert Bols in maart 2010, verloor de school een grote inspirator. Ook het samengaan van twee locaties had impact. Met het vertrek van de directie eind vorig schooljaar, werd er opnieuw gekozen worden voor een duidelijke koers. De richting is bepaald. In de geest van Albert Bols blijft het kind centraal staan. Het kind leert zelf verantwoordelijkheid te nemen en ideeën aan te dragen. Het uitwerken van de moestuin is daar een sprekend voorbeeld van.
In samenwerking met Cadenza onderwijsconsult zijn alle aspecten van het onderwijs onder het vergrootglas gelegd en zijn stappen ter verbetering genomen. Het devies van Cadenza: ‘Geef groei de ruimte’, en dat is gebeurd. Zo is er een nieuw visie document opgesteld dat de komende jaren richting zal geven, is er een nieuwe zorgroute van de stichting MarCant ingevoerd en werken alle groepen met het IGDI-model (interactief gedifferentieerd directe instructie) waarbij ook het instructiegedrag van leerkrachten in kaart is gebracht en doelgerichter georganiseerd.
In dit proces zijn naast het team ook ouders betrokken. Deze open communicatie is op prijs gesteld en tekent de school. In samenwerking met ouders plus een opa (‘mijn opa kan wel helpen, hij heeft ook een moestuin!’), wordt de tuin ook gedurende de zomervakantie onderhouden zodat we kunnen blijven oogsten. En volgend schooljaar zal dit ook binnen de school met veel frisse energie worden voortgezet.
Tweet |
|
|
|
|