En dat is drie: Baan Twente wederom uitgeroepen tot beste Van ProCenter van Nederland
Baan Twente is ook in 2023 het beste Mercedes-Benz Van ProCenter van Nederland. Baan Twente noteerde...
Venipak Commerce zal een nieuwe alles-in-één service aanbieden die de kloof overbrugt tussen verkoopkanalen...
Wetgeving gevaarlijke stoffen brengt nieuwe verplichtingen voor 2024
Schiphol-Rijk - In de wetgeving voor vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen is dit jaar een aantal...
Kleinbedrijf Index: Ondernemen loont steeds minder
ALMELO - Ondernemers doen er alles aan om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen, wat ten koste gaat van hun eigen inkomen.
Stilstand elektrische bestelauto's dreigt
De Nederlandse mobiliteitssector is onaangenaam verrast met de beslissing van het Rijk om de huidige...
Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) is trots dat steeds meer werknemers in transport en logistiek...
Duidelijke verschuiving merkbaar - Steeds meer vrouwen worden vrachtwagenchauffeur
In de sector transport en logistiek waar traditioneel aanzienlijk meer mannen dan vrouwen werken, neemt...
Op woensdag 20 september hebben de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Belgische Federale...
Dagelijks steken duizenden internationale vrachtwagenchauffeurs de landsgrenzen over om goederen van...
Sectormonitor 2e kwartaal: Uitdagingen op de arbeidsmarkt nemen toe
Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat de uitdagingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek...
Publiekscampagne ‘Het lukt alleen met logistiek’ zet onmisbaarheid logistiek centraal
De logistieke sector is onmisbaar in het dagelijks leven en voor de Nederlandse economie. Dit staat centraal...
Recordaantal bolides ingeschreven Jos Verstappen komt weer naar Hellendoorn
HELLENDOORN - De inschrijvingen voor de Eurol Hellendoorn Rally overtreffen alle verwachtingen.
‘Ook fors lager tarief elektrische trucks’
Het kabinet werkt aan het naar voren halen van de zogenoemde terugsluis vanuit de trucktol, waar extra...
Wo 03-10-2018
Verbinding tussen verkeersmanagement en logistiek voor het eerst getest tijdens Experience Week Connected Transport
Amersfoort/Tilburg, 1 oktober 2018 - Met de Experience Week Connected Transport (EWCT) heeft Nederland een internationale primeur: van 1 tot en met 5 oktober worden 250 ritten gemaakt met in konvooi rijdende trucks van verschillende vervoerders, alle voorzien van de laatste connected technologie.
Niet eerder werd deze technologie, waarbij de trucks en verkeersregelinstallaties met elkaar zijn verbonden om informatie te verkrijgen en te delen, in deze omvang in de praktijk getest. Gedurende vijf dagen komen Rijk en regionale overheden, logistieke partners en kennisinstellingen samen om in de praktijk de verbinding te leggen tussen verkeersmanagement en logistiek. De betrokken partijen willen hiermee een volgende stap zetten op weg naar verbetering van efficiency, veiligheid en duurzaamheid in de logistieke sector.
De Experience Week Connected Transport is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om samen met de sector connected transport in de logistieke praktijk te brengen. Met de Experience Week dragen de deelnemende partijen bij aan een veilig, bereikbaar en toekomstbestendig Nederland.
Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat): ‘Deze week rijden in heel Nederland vrachtwagens die met speciale technieken in verbinding staan met onder meer slimme verkeerslichten. Daardoor kunnen vrachtwagens beter doorrijden, dat is positief voor de sector. Het is belangrijk om dit soort innovaties goed te testen, want veiligheid staat altijd voorop.’
Greenflow for trucks
De rol van Dynniq binnen de Experience Week Connected Transport is om een peloton van vrachtwagens die dicht achter elkaar rijden in zijn geheel veilig en zonder te stoppen over kruispunten te geleiden. Intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) en de app ‘GreenFlow for Trucks’ werken samen om connected transport op verschillende plaatsen in Nederland mogelijk te maken, mede gebaseerd op onze FlowSense architectuur. IVRI’s, die nu onder de vlag van het Partnership Talking Traffic (samenwerkingsverband van Rijk en regionale overheden, iVRI-leveranciers, clouddienstverleners en ontwikkelaars van informatiediensten), landelijk worden uitgerold, kunnen niet alleen data zenden naar voertuigen maar ook data ontvangen. Daarmee kan onze slimme verkeersregeling (ImFlow) het verkeer in combinatie met zo’n groot peloton veilig en efficiënt laten doorstromen.
De GreenFlow for Trucks service van Dynniq maakt het mogelijk om bepaalde type voertuigen prioriteit te geven. De timing van de iVRI wordt in dit geval afgestemd op het naderende zware vrachtverkeer. De prioriteitsaanvraag voor groen licht voor vrachtverkeer geeft besparingen in tijd, brandstof en CO2 en het vermindert geluidsoverlast. Daardoor verbetert de leefbaarheid in de nabijheid van wegen waarop zich veel zwaar vervoer bevindt.
Cees de Wijs, CEO Dynniq: ‘Dynniq wil tijdens de EWCT de mogelijkheden tonen om in een open systeem logistieke dienstverleners te laten integreren met slim verkeersmanagement. GreenFlow for Trucks laat zien wat de kracht is van connected transport. Daarmee willen we bijdragen aan de ontwikkeling van een nieuw ecosysteem met als hoger doel een veilig, bereikbaar en toekomstbestendig Nederland.’
Tweet |
|
|
|
|