En dat is drie: Baan Twente wederom uitgeroepen tot beste Van ProCenter van Nederland
Baan Twente is ook in 2023 het beste Mercedes-Benz Van ProCenter van Nederland. Baan Twente noteerde...
Venipak Commerce zal een nieuwe alles-in-één service aanbieden die de kloof overbrugt tussen verkoopkanalen...
Wetgeving gevaarlijke stoffen brengt nieuwe verplichtingen voor 2024
Schiphol-Rijk - In de wetgeving voor vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen is dit jaar een aantal...
Kleinbedrijf Index: Ondernemen loont steeds minder
ALMELO - Ondernemers doen er alles aan om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen, wat ten koste gaat van hun eigen inkomen.
Stilstand elektrische bestelauto's dreigt
De Nederlandse mobiliteitssector is onaangenaam verrast met de beslissing van het Rijk om de huidige...
Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) is trots dat steeds meer werknemers in transport en logistiek...
Duidelijke verschuiving merkbaar - Steeds meer vrouwen worden vrachtwagenchauffeur
In de sector transport en logistiek waar traditioneel aanzienlijk meer mannen dan vrouwen werken, neemt...
Op woensdag 20 september hebben de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Belgische Federale...
Dagelijks steken duizenden internationale vrachtwagenchauffeurs de landsgrenzen over om goederen van...
Sectormonitor 2e kwartaal: Uitdagingen op de arbeidsmarkt nemen toe
Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat de uitdagingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek...
Publiekscampagne ‘Het lukt alleen met logistiek’ zet onmisbaarheid logistiek centraal
De logistieke sector is onmisbaar in het dagelijks leven en voor de Nederlandse economie. Dit staat centraal...
Recordaantal bolides ingeschreven Jos Verstappen komt weer naar Hellendoorn
HELLENDOORN - De inschrijvingen voor de Eurol Hellendoorn Rally overtreffen alle verwachtingen.
‘Ook fors lager tarief elektrische trucks’
Het kabinet werkt aan het naar voren halen van de zogenoemde terugsluis vanuit de trucktol, waar extra...
Vr 05-04-2019
Het Europees Parlement heeft vandaag gestemd over het eerste Mobility Package. Nadat eerdere stemming was uitgesteld heeft het huidige parlement zich op de drempel uitgesproken over onder meer cabotage, detachering en rij- en rusttijden.
TLN is op onderdelen positief over de stemming maar op andere zeer negatief. Jan Boeve, directeur TLN: “Je ziet dat het Europees Parlement op sommige punten begrijpt waar de markt mee is geholpen, maar aan de andere de broodnodige flexibiliteit inperken.”
Cabotage
De regels voor cabotage (binnenlands vervoer in een EU-lidstaat door een vervoerder uit een andere EU-lidstaat) worden door het Europees Parlement niet verder geliberaliseerd. Met maximaal 3 dagen cabotageritten uitvoeren en vervolgens een cooling off-periode van 60 uur wordt het cabotageregime in ieder geval niet verder opengegooid.
Lege ritten
Helaas wil het Europees Parlement wel vrachtwagens verplichten om één keer per vier weken terug te keren naar het land van vestiging. Dit zorgt mogelijk voor meer lege ritten en is voor de sector ook een extra inperking van de flexibiliteit.
Detachering
Het Europees Parlement heeft besloten op regels voor detachering (wanneer een buitenlandse chauffeur hetzelfde loon ontvangt als chauffeurs in het land waarin hij goederenvervoer verricht) een uitzondering te maken voor het vervoer tussen het eigen land en een ander land (bilateraal vervoer). Ook het zogenaamde transitovervoer, enkel vervoer door een lidstaat, is uitgezonderd van detachering. Op cabotage is al vanaf dag één de detacheringsrichtlijn van toepassing. Hiermee wordt een groot deel van het vervoer niet lastig gevallen met onnodige administratieve lasten en wordt de directe concurrentie met nationaal vervoer aangepakt.
Teleurstelling over totaalverbod slapen in de cabine?
TLN betreurt dat het voorstel van Europarlementariër Wim van de Camp niet is aangenomen. Dit voorstel om een uitzondering te maken voor het genieten van 45 uur rust in de cabine op een beveiligde parkeerplaats met goede voorzieningen is niet aangenomen. De uiteindelijke uitkomst, een totaalverbod op het doorbrengen van de 45 uur rust in de cabine, vormt voor de sector een ernstige inperking van de flexibiliteit en een groot praktisch probleem. Het is heel spijtig dat het Europees Parlement hiermee geen rekening heeft gehouden en niet heeft geluisterd naar de transportondernemers.
Verplichte terugkeer naar huis
TLN vindt het verder een goede zaak dat de verplichte tergkeer naar huis van de chauffeur van 3 naar 4 weken is gegaan. Ook is er meer flexibiliteit voorzien voor het doorbrengen van de verkorte wekelijkse rust op de ferry of de trein. Daarnaast komt er voor chauffeurs die aan het einde van hun rijtijd bijna thuis zijn een mogelijkheid om – na een pauze van 30 minuten – de rijtijd te overschrijden, onder vermelding van de reden waarom dit noodzakelijk is.
Wetgeving?
Of genoemde voorstellen ook echt wetgeving worden zal moeten blijken nadat de onderhandelingen met de Europese Raad zijn gestart. De stemming van vandaag is net voordat het Europees Parlement met reces gaat vanwege de komende verkiezingen. De onderhandelingen zullen daarom hoogstwaarschijnlijk pas in september beginnen.
Tweet |
|
|
|
|