Nieuwe thuisbasis voor Moekotte Media
TWENTE - Het is zover! Moekotte Media is vanaf 1 april gevestigd in Stadscampus Connect-U in Enschede...
N35 Wijthmen-Nijverdal: reageer vanaf 6 maart op de plannen
MARIENHEEM - Vanaf 6 maart kunt u reageren op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) over de N35 Wijthmen-Nijverdal.
En dat is drie: Baan Twente wederom uitgeroepen tot beste Van ProCenter van Nederland
Baan Twente is ook in 2023 het beste Mercedes-Benz Van ProCenter van Nederland. Baan Twente noteerde...
Venipak Commerce zal een nieuwe alles-in-één service aanbieden die de kloof overbrugt tussen verkoopkanalen...
Wetgeving gevaarlijke stoffen brengt nieuwe verplichtingen voor 2024
Schiphol-Rijk - In de wetgeving voor vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen is dit jaar een aantal...
Kleinbedrijf Index: Ondernemen loont steeds minder
ALMELO - Ondernemers doen er alles aan om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen, wat ten koste gaat van hun eigen inkomen.
Stilstand elektrische bestelauto's dreigt
De Nederlandse mobiliteitssector is onaangenaam verrast met de beslissing van het Rijk om de huidige...
Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) is trots dat steeds meer werknemers in transport en logistiek...
Duidelijke verschuiving merkbaar - Steeds meer vrouwen worden vrachtwagenchauffeur
In de sector transport en logistiek waar traditioneel aanzienlijk meer mannen dan vrouwen werken, neemt...
Op woensdag 20 september hebben de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Belgische Federale...
Dagelijks steken duizenden internationale vrachtwagenchauffeurs de landsgrenzen over om goederen van...
Sectormonitor 2e kwartaal: Uitdagingen op de arbeidsmarkt nemen toe
Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat de uitdagingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek...
Publiekscampagne ‘Het lukt alleen met logistiek’ zet onmisbaarheid logistiek centraal
De logistieke sector is onmisbaar in het dagelijks leven en voor de Nederlandse economie. Dit staat centraal...
Ma 15-04-2019
De tweede etappe van de Morocco Desert Challenge was een snelle. Te snel naar de zin van Ton van Genugten. 4 uur en 31 minuten had de rijder van Petronas Team De Rooy Iveco nodig voor de 401 kilometer van Abetteh naar Smara in het uiterste zuiden van Marokko. Daarmee reed hij de (voorlopig) zevende tijd.
De gemiddelde snelheid (88,5 km/u) van Van Genugten werd in de laatste 90 kilometer van de etappe ook nog eens flink gedrukt door een klapband en een onheilspellende rubberlucht die tot in de cabine te ruiken was. “Dat is niet fijn, zeker niet als je net op snelheid een klapband hebt gehad”, vertelde Van Genugten. Die klapband was rechtsachter en had al de platen aan de zijkant van de Iveco Powerstar weggeslagen. Na het vervangen van de kapotte band bleef de bemanning verbrand rubber ruiken en besloot Van Genugten om het tempo terug te schroeven tot 70, 80 procent. “De auto trilde helemaal, dus we wisten dat er iets niet goed was.” Aan de finish bleek dat ook de binnenkant van de band linksachter kapot was.
Ton van Genugten, Anton van Limpt en Ramon Peters waren juist goed op weg na de toch wat teleurstellende eerste etappe. De start van etappe 2 was lastig vanwege de dichte mist aan de kust. In die mist bleef het stof lang hangen waardoor het zicht nog slechter was. Toen de mist na een uurtje rijden was opgetrokken en het zonnetje doorbrak, was dat een wereld van verschil. “Maar het was wel heel snel”, zei Van Genugten. “Pas het laatste stukje tot de tussenstop – geweldig idee trouwens, verplicht even stoppen voor een broodje – was het wat technischer. Dat ligt mij goed, daar kun je verschil maken. Op die snelle stukken niet.”
Na de lunch was het nog 180 kilometer tot de finish en halverwege dat laatste deel klapte de achterband. “Verder hebben we geen issues gehad vandaag. Het zijn van die dagen waar je doorheen moet, het is niet anders. Maar ik vind het wel een prettig idee dat het vanaf morgen wat technischer wordt, want daar kan ik tijd op winnen.”
Kapotte band voor Ton van Genugten in eerste etappe
Een spectaculaire start op het strand gevolgd door een mooie dag over snelle pistes: dat is de korte samenvatting van Ton van Genugten van de eerste etappe van de Morocco Desert Challenge. Over de 218 kilometer van Plage Blanche naar Abetteh in het diepe zuiden van Morokko deed hij net iets meer dan drie uur.
De 13 minuten die Van Genugten verloor op etappewinnaar Martin van den Brink konden worden verklaard door een kapotte band op 20 km in de etappe. “We startten twee aan twee met de nieuwe MAZ van Viazovich”, vertelde Van Genugten na aankomst. “Dat was wel gaaf, met die twee torpedo’s naast elkaar. Ik trok hem er met de Iveco zonder al te veel moeite uit, maar dat voordeel was ik na het strand weer kwijt. Op ongeveer 20 km raakte ik met de wang van de band een grote, puntige steen. Er zat een groot gat in de band, dus die moesten we wisselen. In die tijd kwam niet alleen de MAZ voorbij, maar ook Maurik van den Heuvel, Igor Bouwens en nog wat trucks.”
Van Genugten kon niet anders dan achter aansluiten, maar 100 kilometer verderop bleek dat niet eens zo’n nadeel op een stukje met lastige navigatie. “Alles wat mij voorbij was gekomen, kwam daar teruggereden, dus die tijd had ik zo terug. We moesten ook wel een beetje zoeken, maar niet zo lang als zij. Daarna was iedereen aan het zoeken, dus de hele kluit verloor dezelfde tijd. Het laatste stukje hebben we weer goed kunnen doorrijden.”
Het was vooral wennen voor Van Genugten aan het rijgedrag van de Iveco Powerstar met onafhankelijke wielophanging. “In de korte, scherpe bochten stuurt ie wat zwaarder. Ik ben gewend dat ik snel kan reageren en eventueel corrigeren, maar dat is bij deze auto dus iets anders. Maar de vooras is wel ongelooflijk, zoals die veert. Echt super.”
Met zijn tijd van 3.00.15 werd Van Genugten negende. Dat was niet wat hij vooraf in gedachten had, maar erg is het ook niet. “Ik moet gewoon nog wennen aan de truck en zo’n kapotte band kan iedereen overkomen. Ik ben wel heel tevreden met hoe het rijden ging, dus het kan alleen maar beter worden.”
Tweet |
|
|
|
|