Nieuwe thuisbasis voor Moekotte Media
TWENTE - Het is zover! Moekotte Media is vanaf 1 april gevestigd in Stadscampus Connect-U in Enschede...
N35 Wijthmen-Nijverdal: reageer vanaf 6 maart op de plannen
MARIENHEEM - Vanaf 6 maart kunt u reageren op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) over de N35 Wijthmen-Nijverdal.
En dat is drie: Baan Twente wederom uitgeroepen tot beste Van ProCenter van Nederland
Baan Twente is ook in 2023 het beste Mercedes-Benz Van ProCenter van Nederland. Baan Twente noteerde...
Venipak Commerce zal een nieuwe alles-in-één service aanbieden die de kloof overbrugt tussen verkoopkanalen...
Wetgeving gevaarlijke stoffen brengt nieuwe verplichtingen voor 2024
Schiphol-Rijk - In de wetgeving voor vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen is dit jaar een aantal...
Kleinbedrijf Index: Ondernemen loont steeds minder
ALMELO - Ondernemers doen er alles aan om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen, wat ten koste gaat van hun eigen inkomen.
Stilstand elektrische bestelauto's dreigt
De Nederlandse mobiliteitssector is onaangenaam verrast met de beslissing van het Rijk om de huidige...
Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) is trots dat steeds meer werknemers in transport en logistiek...
Duidelijke verschuiving merkbaar - Steeds meer vrouwen worden vrachtwagenchauffeur
In de sector transport en logistiek waar traditioneel aanzienlijk meer mannen dan vrouwen werken, neemt...
Op woensdag 20 september hebben de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Belgische Federale...
Dagelijks steken duizenden internationale vrachtwagenchauffeurs de landsgrenzen over om goederen van...
Sectormonitor 2e kwartaal: Uitdagingen op de arbeidsmarkt nemen toe
Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat de uitdagingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek...
Publiekscampagne ‘Het lukt alleen met logistiek’ zet onmisbaarheid logistiek centraal
De logistieke sector is onmisbaar in het dagelijks leven en voor de Nederlandse economie. Dit staat centraal...
Do 25-04-2019
De arbeidsmarkt in transport en logistiek blijft (zeer) krap, ondanks dat het aantal openstaande vacatures vrachtwagenchauffeurs iets afneemt. Het tekort aan personeel belemmert veel ondernemers in hun bedrijfsactiviteiten. Dit blijkt uit de meest recente Sectormonitor transport en logistiek.
In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek en is mogelijk dankzij financiële bijdrages van SOOB. Sectorinstituut Transport en Logistiek: “De omzetgroei in het beroepsgoederenvervoer over de weg en logistieke dienstverlening houdt aan. De sector groeit en telt inmiddels ruim 150.000 werknemers. Faillissementen zijn stabiel op een laag niveau. Ondernemers verwachten komende maanden wel een afname van omzet en bedrijvigheid. Het aantal openstaande vacatures blijft op een hoog niveau en de arbeidsmarkt is krap. Veel ondernemers hebben last van een tekort aan personeel.
De sector werft daarom via de campagne www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl veel extra chauffeurs voor de sector. Daarnaast zijn er ook veel vacatures voor andere beroepen in transport en logistiek.
Meer arbeidsmarktontwikkelingen In deze Sectormonitor zien we verder de volgende arbeidsmarktontwikkelingen:
· Het aantal bedrijven, werknemers en chauffeurs blijft toenemen. Het aantal werknemers stijgt nu 19 kwartalen op rij. In de sector werken inmiddels ruim 150.000 werknemers.
· De instroom werknemers in de sector blijft op hoog niveau met een piek op 21 jaar.
· De uitstroom van chauffeurs neemt toe, daarbij ligt er een piek op 66 jaar.
· Het aandeel oproepkrachten neemt toe onder niet-chauffeurs maar is stabiel onder chauffeurs.
· Het aandeel parttimers stijgt.
· De gemiddelde leeftijd van chauffeurs blijft oplopen (44,8 jaar).
· De gemiddelde leeftijd van werknemers niet-chauffeurs daalt verder (43,4 jaar).
Tweet |
|
|
|
|