Nieuwe thuisbasis voor Moekotte Media
TWENTE - Het is zover! Moekotte Media is vanaf 1 april gevestigd in Stadscampus Connect-U in Enschede...
N35 Wijthmen-Nijverdal: reageer vanaf 6 maart op de plannen
MARIENHEEM - Vanaf 6 maart kunt u reageren op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) over de N35 Wijthmen-Nijverdal.
En dat is drie: Baan Twente wederom uitgeroepen tot beste Van ProCenter van Nederland
Baan Twente is ook in 2023 het beste Mercedes-Benz Van ProCenter van Nederland. Baan Twente noteerde...
Venipak Commerce zal een nieuwe alles-in-één service aanbieden die de kloof overbrugt tussen verkoopkanalen...
Wetgeving gevaarlijke stoffen brengt nieuwe verplichtingen voor 2024
Schiphol-Rijk - In de wetgeving voor vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen is dit jaar een aantal...
Kleinbedrijf Index: Ondernemen loont steeds minder
ALMELO - Ondernemers doen er alles aan om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen, wat ten koste gaat van hun eigen inkomen.
Stilstand elektrische bestelauto's dreigt
De Nederlandse mobiliteitssector is onaangenaam verrast met de beslissing van het Rijk om de huidige...
Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) is trots dat steeds meer werknemers in transport en logistiek...
Duidelijke verschuiving merkbaar - Steeds meer vrouwen worden vrachtwagenchauffeur
In de sector transport en logistiek waar traditioneel aanzienlijk meer mannen dan vrouwen werken, neemt...
Op woensdag 20 september hebben de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Belgische Federale...
Dagelijks steken duizenden internationale vrachtwagenchauffeurs de landsgrenzen over om goederen van...
Sectormonitor 2e kwartaal: Uitdagingen op de arbeidsmarkt nemen toe
Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat de uitdagingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek...
Publiekscampagne ‘Het lukt alleen met logistiek’ zet onmisbaarheid logistiek centraal
De logistieke sector is onmisbaar in het dagelijks leven en voor de Nederlandse economie. Dit staat centraal...
Di 07-05-2019
• Wegtransport kan 10 procent efficiënter als logistieke bedrijven meer data delen
• Samenwerking dienstverleners en opdrachtgevers kan logistiek efficiënter en duurzamer maken
• Data-gedreven ketens gaan in logistieke sector het verschil maken
Beladingsgraad kan met 10 procent omhoog door data in logistieke keten te delen
De Nederlandse transportsector moet aan steeds hogere eisen voldoen. Door de economische groei worden steeds meer goederen vervoerd, die consumenten steeds sneller thuisbezorgd willen krijgen. Om hierop te kunnen inspelen, moeten logistieke bedrijven efficiënter worden. Door data met alle schakels in de logistieke keten te delen, kunnen processen beter op elkaar worden afgestemd. Dat leidt tot een snellere, efficiëntere en duurzamere logistiek. Zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO dat de sector verwacht dat de beladingsgraad met ruim 10 procent omhoog kan als logistieke dienstverleners en verladers alle informatie met elkaar zouden delen. Hierdoor kan ook de CO2 -uitstoot van vrachtwagens omlaag. Aangezien vrachtwagens in Nederland jaarlijks rond vijf megaton CO2 uitstoten, zou dit een besparing van 500.000 ton CO2 kunnen opleveren. Dat staat gelijk aan 3,5 miljoen keer vliegen van Amsterdam naar Parijs.
Complexiteit en weinig transparante keten staat delen data in de weg
Hoewel vrijwel alle logistieke bedrijven (97 procent) doordrongen zijn van het belang van een meer data-gedreven logistiek, valt data delen in de praktijk tegen. Logistieke ketens bestaan tegenwoordig uit veel schakels en vrijwel geen enkele schakel heeft overzicht over de gehele keten. Hierdoor blijven inefficiënte processen onzichtbaar en wordt de beschikbare capaciteit lang niet altijd benut. Dat is een gemiste kans. Zo verwacht 67 procent dat langdurige samenwerking tussen dienstverleners en opdrachtgevers de logistiek efficiënter en duurzamer kunnen maken.
Data-gedreven keten maakt weg vrij voor sterke verbetering logistieke operatie
Data-gedreven ketens zullen de logistieke sector van de toekomst steeds meer bepalen. “Veruit de meeste logistieke bedrijven zijn bereid data te delen, maar de praktijk is weerbarstig. Zodra verschillende partijen bij het logistieke proces betrokken zijn - zoals transporteurs die fungeren als onderaannemers - wordt het ingewikkeld. Het is daarom belangrijk om samen te werken met opdrachtgevers, omdat het delen van data in de volledige keten zal leiden tot een sterke verbetering van de logistieke operatie”, vertelt Albert Jan Swart, Sectoreconoom Transport en Logistiek van ABN AMRO. “Door goedkopere sensoren worden steeds meer data gegenereerd en door de opkomst van 5G-netwerken wordt het mogelijk enorme hoeveelheden data snel te delen. Zo komt steeds meer informatie beschikbaar die bedrijven kunnen gebruiken om hun logistieke processen te verbeteren.”
Tweet |
|
|
|
|