Advies SER Overijssel: Elk bedrijventerrein telt
TWENTE - Bedrijventerreinen zijn belangrijk als vestigingsplek voor een groot deel van de maakbedrijven...
Europa’s beste steppers komen naar Losser en Oldenzaal
LOSSER / OLDENZAAL - De stepsport heeft in Nederland een paar lastige jaren achter de rug.
Theaterproductie over de spaghettirellen te zien in het Wilminktheater
ENSCHEDE - Op zaterdag 20 april is de theaterproductie Spaghettirellen van Theatergroep De Jonge Honden...
RIJSSEN/ENSCHEDE - De beiaardiers van de Twentse carillons in Rijssen, Enschede en Drienerlo (UT) treden...
Nederlands Blazers Ensemble speelt Faust
ENSCHEDE - In het nieuwe programma De Duivelskunstenaar speelt Het Nederlands Blazers Ensemble de Faust...
Het weer in Twente: Buien maar ook meer zon
TWENTE - Ook in het weekend zijn er buien. Wel is er meer ruimte voor de zon, zeker zondag. Het blijft...
Kinderactiviteit ‘Lammetjes aaien’ op Hof Espelo
ENSCHEDE - Kom je ook op kraamvisite?
Vrienden van NiX presenteert : the Nimmo Brothers acoustic (UK)
ENSCHEDE - Don’t wait for special moments, make ordinary moments special!
Roeivereniging Tubantia gooit haar deuren open!
HENGELO - Twentse Roeivereniging Tubantia houdt zaterdag 13 April een Open Dag.
Maak kennis met vliegen op de instapdag van de Twentse Ultralichte Vliegclub
NORDHORN - Als je serieus overweegt een RPL-MLA brevet te halen dan wil je graag zoveel mogelijk te weten...
Di 17-09-2019
Het kabinetsplan voor een fonds om onder meer te investeren in infrastructuur stemt TLN hoopvol. Maar haast is geboden: het is nog onduidelijk wanneer het fonds start, hoeveel geld er in het fonds komt en of dat voldoende is om Nederland mobiel te houden.
Het kabinet maakte in Troonrede en Miljoenennota bekend dat het een investeringsfonds opricht. Het is nog onduidelijk hoeveel geld er in dat fonds komt en wanneer dat geld precies beschikbaar komt. Dat maakt het kabinet begin 2020 duidelijk. Wel is al bekend dat het geld gereserveerd wordt voor kennisontwikkeling, innovatie en infrastructuur.
‘Mooie eerste stap’
‘Hartstikke mooi dat het kabinet ziet dat we echt meer moeten doen aan onze infrastructuur, om Nederland mobiel te houden’, zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post. ‘En dat het bereid is daar geld voor beschikbaar te maken. Dit is een belangrijke stap. Maar ik vind het wel jammer om te zien dat het plan nog niet concreet is. Ik had graag vandaag gehoord wanneer het fonds van start gaat en hoeveel geld er beschikbaar komt voor infrastructuur. Want om te voorkomen dat we met z’n allen vast komen te staan – op de weg, in de trein, in de Randstad en daarbuiten – moet er echt op korte termijn veel gebeuren. We hebben elk jaar 3 miljard euro extra nodig voor infrastructuur, tot 2040, om precies te zijn.’
Het gaat dan om 3 miljard euro, bovenop het standaard budget dat er elk jaar is voor infrastructuur. Dat berekende de Mobiliteitsalliantie, een samenwerkingsverband van partijen in mobiliteit, waaronder TLN, maar ook de ANWB, de NS, gemeentelijke OV-bedrijven en RAI Vereniging. In juni presenteerde die alliantie het Deltaplan 2030: hoog tijd voor mobiliteit, waarin de partijen uitleggen wat er precies nodig is.
Ook investeren in spoor en binnenvaart
Die 3 miljard euro zou wat TLN en de andere partijen in de Mobiliteitsalliantie beslist niet alleen op moeten gaan aan uitbreiding en verbetering van de wegen in Nederland. ‘Nee, we moeten investeren in álle infrastructuur. Van wegen tot spoor en vaarwegen. Tussen steden, havens en industrieterreinen. Maar ook bínnen steden. Zowel in goederenvervoer als in personenvervoer.’ Natuurlijk gaat het TLN en zijn achterban om het goederenvervoer en blijft de weg de belangrijkste infrastructuur voor de leden van TLN. ‘Maar als we door investeringen in openbaar vervoer en bijvoorbeeld goederenvervoer over het water ruimte kunnen creëren op de wegen, kan iedereen lekker doorrijden’, zegt Post. ‘En dat scheelt onze leden en de hele BV Nederland geld, heel veel geld. Stilstaande vrachtwagens door files kosten Nederland ruim 1 miljard euro per jaar, en dat wordt elk jaar meer. Met de juiste investeringen in infrastructuur kunnen we die trend stoppen, en zelfs omdraaien.’
TLN gaat graag, samen met de andere partijen in de Mobiliteitsalliantie, in gesprek met het kabinet om te komen tot meer en de juiste investeringen in Nederlands infrastructuur.
Tweet |
|
|
|
|