Delen N35/A35 afgesloten: Groot onderhoud tussen Oostweg en Enschede-West
GLANERBRUG / ENSCHEDE - Rijkswaterstaat voert binnenkort groot onderhoud uit aan de N35 en de A35 tussen de Oostweg en Enschede-West.
Overtredingen bij transportbedrijven in Nederland en Bulgarije
De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft met de Bulgaarse inspectie, de Inspectie Leefomgeving en Transport...
Verkeersles dode hoek op nieuwe fietsverbinding tussen Manderveen en Tubbergen
MANDERVEEN - Het is zover; aannemer Roelofs heeft het laatste beton gestort en daarmee is het vrij...
Tim Coronel trapt actie ‘Sociaal bijtanken’ af in Overijssel
Tankstations zijn natuurlijk dé plek om te tanken, maar ook de ideale plek voor ‘sociaal bijtanken...
Sectormonitor transport en logistiek: Werkgevers houden last van tekort aan personeel
De arbeidsmarkt in de sector kampt met een tekort aan personeel. Dat zegt 46% van de ondernemers in het...
Afsluiting N377 Nieuwleusen-Balkbrug van 28 maart t/m 15 april
NIEUWLEUSEN - Van 28 maart tot en met 15 april 2022 wordt de hoofdrijbaan van de N377 in Nieuwleusen...
Krachten gebundeld tegen de Noordtak
TWENTE - ACHTERHOEK - Bijna 40 bewoners- en maatschappelijke organisaties in Twente en de Achterhoek...
TLN waarschuwt voor chaos bij grenzen, extra CO2-uitstoot en hogere kosten
Vanaf 2 februari moeten alle vrachtwagenchauffeurs bij of net na de grens stoppen om handmatig in de...
TLN: Investeringen in infrastructuur en verduurzaming logistieke sector onduidelijk
Het kabinet stelt in het coalitieakkoord dat de transport- en logistieke sector van economisch belang...
Emissievrij transport onhaalbaar zonder extra investeringen
Zonder adequate subsidieregeling en tijdige investeringen in laadinfrastructuur zijn er in 2030 te weinig...
Di 17-09-2019
Het kabinetsplan voor een fonds om onder meer te investeren in infrastructuur stemt TLN hoopvol. Maar haast is geboden: het is nog onduidelijk wanneer het fonds start, hoeveel geld er in het fonds komt en of dat voldoende is om Nederland mobiel te houden.
Het kabinet maakte in Troonrede en Miljoenennota bekend dat het een investeringsfonds opricht. Het is nog onduidelijk hoeveel geld er in dat fonds komt en wanneer dat geld precies beschikbaar komt. Dat maakt het kabinet begin 2020 duidelijk. Wel is al bekend dat het geld gereserveerd wordt voor kennisontwikkeling, innovatie en infrastructuur.
‘Mooie eerste stap’
‘Hartstikke mooi dat het kabinet ziet dat we echt meer moeten doen aan onze infrastructuur, om Nederland mobiel te houden’, zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post. ‘En dat het bereid is daar geld voor beschikbaar te maken. Dit is een belangrijke stap. Maar ik vind het wel jammer om te zien dat het plan nog niet concreet is. Ik had graag vandaag gehoord wanneer het fonds van start gaat en hoeveel geld er beschikbaar komt voor infrastructuur. Want om te voorkomen dat we met z’n allen vast komen te staan – op de weg, in de trein, in de Randstad en daarbuiten – moet er echt op korte termijn veel gebeuren. We hebben elk jaar 3 miljard euro extra nodig voor infrastructuur, tot 2040, om precies te zijn.’
Het gaat dan om 3 miljard euro, bovenop het standaard budget dat er elk jaar is voor infrastructuur. Dat berekende de Mobiliteitsalliantie, een samenwerkingsverband van partijen in mobiliteit, waaronder TLN, maar ook de ANWB, de NS, gemeentelijke OV-bedrijven en RAI Vereniging. In juni presenteerde die alliantie het Deltaplan 2030: hoog tijd voor mobiliteit, waarin de partijen uitleggen wat er precies nodig is.
Ook investeren in spoor en binnenvaart
Die 3 miljard euro zou wat TLN en de andere partijen in de Mobiliteitsalliantie beslist niet alleen op moeten gaan aan uitbreiding en verbetering van de wegen in Nederland. ‘Nee, we moeten investeren in álle infrastructuur. Van wegen tot spoor en vaarwegen. Tussen steden, havens en industrieterreinen. Maar ook bínnen steden. Zowel in goederenvervoer als in personenvervoer.’ Natuurlijk gaat het TLN en zijn achterban om het goederenvervoer en blijft de weg de belangrijkste infrastructuur voor de leden van TLN. ‘Maar als we door investeringen in openbaar vervoer en bijvoorbeeld goederenvervoer over het water ruimte kunnen creëren op de wegen, kan iedereen lekker doorrijden’, zegt Post. ‘En dat scheelt onze leden en de hele BV Nederland geld, heel veel geld. Stilstaande vrachtwagens door files kosten Nederland ruim 1 miljard euro per jaar, en dat wordt elk jaar meer. Met de juiste investeringen in infrastructuur kunnen we die trend stoppen, en zelfs omdraaien.’
TLN gaat graag, samen met de andere partijen in de Mobiliteitsalliantie, in gesprek met het kabinet om te komen tot meer en de juiste investeringen in Nederlands infrastructuur.
Tweet |
|
|
|
|