Europcar en Movianto zorgen voor veilig transport covid-19 vaccin
Op 6 januari is gestart met het transport van het COVID-19 vaccin naar diverse ziekenhuizen en GGD-vaccinatiepunten...
TLN wil uitstel Franse dodehoeksticker
Frankrijk verplicht per 1 januari 2021 dodehoekstickers voor alle vrachtwagens die in stedelijk gebied...
Douane verwacht oponthoud in Mainport Rotterdam door Brexit
De eerste vier tot zes weken van 2021 gaan onvermijdelijk gepaard met oponthoud en opstoppingen in en...
Sectormonitor transport en logistiek: pensioenuitstroom neemt toe en instroom WW loopt op
Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek geven aan dat in het derde kwartaal de pensioenuitstroom...
TLN: extra overheidssteun transportsector is goed nieuws
Het kabinet breidt het steunpakket uit voor de transportsector. Transportondernemers kunnen nu ook tijdelijk...
Het Mobility Awareness platform geeft zeer nauwkeuring inzicht in het mobiliteitsgedrag van mensen, zowel...
Wegtransporteurs zijn wachttijden Rotterdamse haven zat
TLN wil dat er een einde komt aan de lange wachttijden voor het containerwegvervoer in de Rotterdamse...
Dare geeft gratis loopbaanadvies
Ina Mennegat van Dare!, een bureau voor coaching en leiderschap, is door het ministerie van SoZaWe geselecteerd...
Meeste kans op werk in Techniek en Bouw in Overijssel
Data-analyse Randstad toont ontwikkeling vacatureaanbod in afgelopen drie maanden
Een ijsje van de Tukker Truckers
Op zaterdag 1 augustus organiseert De Tukker Truckers “Een IJSJE van ons” voor de cliënten van De Twentse Zorgcentra.
In de zomervakantie bijdragen aan een beter klimaat: makkelijker dan je denkt
De zomer is officieel begonnen. Misschien tel jij de dagen tot je vakantie al af. Tijdens de coronacrisis...
Coronavirus-app test in Twente
Begin juli start een gebruikerstest van de corona-notificatieapp in de regio Twente. Dat schrijft minister...
Wo 20-11-2019
De route van de 42e editie van de Dakar, die op 5 januari 2020 in Jeddah zal beginnen en 12 etappes later in Qiddiyah nabij de Saoedische hoofdstad Riyadh zal eindigen, werd vanochtend aangekondigd in het Arab World Institute in Parijs. Met een totale afstand van bijna 7.900 km strijden de deelnemers over 5.000 km aan wedstrijdkilometers. De Saoedi-Arabische duinen komen vooral in het tweede deel van de rally voor, terwijl in het eerste deel de navigatievaardigheden essentieel zijn in een labyrint van tracks en paden.
Een aantal nieuwe regels maakt dat de rally ook na de verhuizing naar een ander continent trouw blijft aan de basisprincipes, met aandacht voor zowel de amateurs als de profs. De nieuwe roadbooks, marathonetappes en verplichte rustmomenten voor iedereen helpen de verschillen te verkleinen.
De officiële lijst met inschrijvingen voor de Dakar 2020 telt 351 voertuigen (versus 334 in 2019): 170 motoren en quads, 134 auto's en ssv's en 47 vrachtwagens. Hiervan zijn er in totaal 26 van Nederlandse deelnemers: 8 motoren, 6 auto’s, 1 ssv en 11 trucks.
Een nieuw avontuur
Op naar Jeddah... Dit vissersdorp uit de zevende eeuw is een van de drukste havens ter wereld geworden, en geldt als de toegangspoort voor pelgrims naar de heilige plaatsen Mekka en Medina. Op 5 januari aanstaande zal de op één na grootste stad van Saudi-Arabië het startpunt van de Dakar zijn. Het zal een echt startpunt zijn, met uitdagingen vanaf het eerste moment.
In het eerste deel van de rally worden de navigatievaardigheden op de proef gesteld door een veelheid van paden en richtingveranderingen. Dichtbij de Rode Zee of de Jordaanse grens voor de etappes rond Neom en vervolgens richting Al Ula, zullen de navigators een hoofdrol spelen. Met steeds meer zand, zal de route grote uitdagingen opleveren in de duinen tussen Ha’il en de hoofdstad Riyad, waar een rustdag zal zijn. De rally wordt geïntensiveerd in het uitgestrekte ‘lege kwartier’: de grootste woestijn van het Saoedische grondgebied waar de etappes van Shubaytah en Haradh zullen worden gereden. De definitieve uitslag zal pas kunnen worden bepaald na de laatste Qiddiyah-etappe, waar navigatie zelfs de beste zou kunnen misleiden.
Nieuwe regels
De 42ste editie van de Dakar komt tegemoet aan de wensen van de minder professionele deelnemers. Nieuwe roadbooks zijn voorzien van kleurcodes en worden in minstens vier gevallen pas enkele minuten voor de start van de wedstrijdproef uitgedeeld.
Ook de introductie van een ‘Super Marathonetappe’ voor de motoren en quads, waar slechts 10 minuten werk aan de machines wordt toegestaan, evenals de meer traditionele marathonetappe voor iedereen op de dag voor de finish, geeft meer voordeel aan de niet-professionele deelnemers.
Behalve voor de motor- en quadrijders geldt dit jaar ook voor de andere categorieën een verplichte stop van 15 minuten. Enerzijds om even op adem te komen, wat de concentratie en de veiligheid vergroot, anderzijds om ruimte te creeëren en het aantal inhaalacties te verminderen.
Om de minder ervaren mensen in staat te stellen hun avontuur voort te zetten, wordt een joker (in alle categorieën) toegekend aan deelnemers die uitvallen. Ze mogen opnieuw starten in een apart ‘Dakar Experience’-klassement.
Nederland op 3
Het nieuwe hoofdstuk in de geschiedenis van de Dakar is verwelkomd door de deelnemers, zo blijkt uit een stijging van 5 procent van de inschrijvingen. Aan de start op 5 januari worden 351 voertuigen verwacht. Hoewel het aandeel van de Zuid-Amerikaanse deelnemers logischerwijs is afgenomen, staan ??er nog steeds 42 voertuigen afkomstig van dat continent op de lijst.
Onder de 557 ingeschreven deelnemers zijn 53 nationaliteiten vertegenwoordigd, gedomineerd door de Franse delegatie (258), gevolgd door Spanje (77) en Nederland (53). Uit gastland Saudi-Arabië zijn 18 deelnemers afkomstig (13 rijders en 5 navigators), met Yazeed Al-Rahji als favoriet in een Toyota Hilux 4x4. En ten slotte zijn 13 vrouwen ingeschreven voor de Dakar 2020, inclusief de Nederlandse Mirjam Pol bij de motoren.
Wereldreizigers
De Dakar trekt avonturiers aan op zoek naar het extreme. En een aantal van hen is al vele jaren trouw aan de rally. Sommigen namen al deel in de 20ste eeuw, en volgden de rally vanuit Europa en Afrika naar Zuid-Amerika en zijn ook aanwezig bij het aanbreken van hoofdstuk 3.
65 deelnemers zijn er op alle continenten bij geweest. Onder hen hebben er drie gewonnen in Afrika en vervolgens in Zuid-Amerika: Stéphane Peterhansel en Nani Roma, die beide hebben gewonnen op twee en vier wielen, terwijl Joseph Machacek uit Tsjechië de toenmalige quad-categorie in Afrika domineerde voordat hij de eerste Dakar won in Zuid-Amerika in 2009. Van de Nederlanders zijn Mirjam Pol, Pascal de Baar (op de motor en in de truck) en Tim Coronel er in alle werelddelen bij geweest. Hetzelfde geldt voor de copiloten Rob van Pelt en Bernard der Kinderen, die aan de zijde van Hans Stacey de laatste Afrikaanse Dakar won bij de trucks.
#Dakar #rally #jeddah #truck #motor #quad #auto #ssv
Tweet |
|
|
|
|