Europcar en Movianto zorgen voor veilig transport covid-19 vaccin
Op 6 januari is gestart met het transport van het COVID-19 vaccin naar diverse ziekenhuizen en GGD-vaccinatiepunten...
TLN wil uitstel Franse dodehoeksticker
Frankrijk verplicht per 1 januari 2021 dodehoekstickers voor alle vrachtwagens die in stedelijk gebied...
Douane verwacht oponthoud in Mainport Rotterdam door Brexit
De eerste vier tot zes weken van 2021 gaan onvermijdelijk gepaard met oponthoud en opstoppingen in en...
Sectormonitor transport en logistiek: pensioenuitstroom neemt toe en instroom WW loopt op
Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek geven aan dat in het derde kwartaal de pensioenuitstroom...
TLN: extra overheidssteun transportsector is goed nieuws
Het kabinet breidt het steunpakket uit voor de transportsector. Transportondernemers kunnen nu ook tijdelijk...
Het Mobility Awareness platform geeft zeer nauwkeuring inzicht in het mobiliteitsgedrag van mensen, zowel...
Wegtransporteurs zijn wachttijden Rotterdamse haven zat
TLN wil dat er een einde komt aan de lange wachttijden voor het containerwegvervoer in de Rotterdamse...
Dare geeft gratis loopbaanadvies
Ina Mennegat van Dare!, een bureau voor coaching en leiderschap, is door het ministerie van SoZaWe geselecteerd...
Meeste kans op werk in Techniek en Bouw in Overijssel
Data-analyse Randstad toont ontwikkeling vacatureaanbod in afgelopen drie maanden
Een ijsje van de Tukker Truckers
Op zaterdag 1 augustus organiseert De Tukker Truckers “Een IJSJE van ons” voor de cliënten van De Twentse Zorgcentra.
In de zomervakantie bijdragen aan een beter klimaat: makkelijker dan je denkt
De zomer is officieel begonnen. Misschien tel jij de dagen tot je vakantie al af. Tijdens de coronacrisis...
Coronavirus-app test in Twente
Begin juli start een gebruikerstest van de corona-notificatieapp in de regio Twente. Dat schrijft minister...
Wo 27-11-2019
Natuurorganisaties en riviersectoren lanceren gezamenlijk toekomstplan voor rivieren
Grootschalige natuurontwikkeling langs de rivieren helpt voorkomen dat de binnenvaart bij frequentere droogteperiodes letterlijk vastloopt. Door kribben en indijking stromen Nederlandse rivieren zo snel dat de bodem geleidelijk uitslijt. Schepen dreigen daardoor bij laag water op harde delen te stuiten, zoals kabels en betonranden. Het natuurlijker inrichten van de rivieren met nevengeulen en periodiek overstromende uiterwaarden vertraagt de stroming en voorkomt dat de rivierbedding verder uitslijt.
Dat is een van de scenario’s in het Plan Ruimte voor Levende Rivieren van het Wereld Natuur Fonds en vijf andere natuurbeschermingsorganisaties. Het plan wordt vandaag aangeboden aan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Het plan is uitgewerkt met andere partijen, waaronder de binnenvaart, klei-, zand- en grindwinning, recreatie en landbouw.
Ruimte voor natuur
Ruimte voor Levende Rivieren gaat verder dan het succesvolle Ruimte voor de Rivier. Dat programma was gericht op bescherming tegen hoogwater. Door verruiming van rivieren is de afgelopen 25 jaar 12.000 hectare extra natuur gecreëerd. Het nieuwe plan Ruimte voor Levende Rivieren creëert nog meer ruimte langs de rivieren door natuurontwikkeling op een slimme manier te combineren met onder meer landbouw, natuur, delfstoffenwinning en woningbouw. Dit helpt de uitdagingen van klimaatverandering aan te pakken. Én het brengt het natuurlijke rivierproces weer op gang, wat belangrijk is voor beschermde trekvissoorten als de paling, zalm en steur en herstel van ooibossen.
“Natuur is geen nice to have om de gevolgen van klimaatverandering op te vangen”, aldus Marieke Harteveld, directeur natuurbescherming van het Wereld Natuur Fonds. “Het is een need to have. We hebben natuur nodig voor waterveiligheid en het draaiende houden van economische sectoren. Wij nodigen de minister daarom uit om door te pakken en het rivierengebied nog natuurlijker en vitaler maken.”
Drempels in de rivier
Door langduriger perioden van droogte is het probleem van bodemerosie – het uitslijten van de rivierbedding – urgenter geworden. Lage waterstanden vormen in toenemende mate een risico voor de binnenvaart. Doordat harde delen bij sluizen, bruggen, kribben en kades niet meeslijten met de rivierbedding, vormen die steeds hogere drempels waar schepen op vast dreigen te lopen.
Ook voor de natuur is het een probleem dat de bodem wegslijt en de rivier steeds lager in het land komt te liggen. Daardoor stromen uiterwaarden en reeds aangelegde nevengeulen die voor extra afvoercapaciteit dienen bij hoogwater, minder vaak over. Het gevolg is dat de natuur verdroogt en vissen onvoldoende stromend water hebben om te overleven. Meer natuur langs rivieren De oplossing is de rivier trager te laten stromen door deze te verbreden. Dit biedt ook kansen voor meer natuur en recreatiegebieden langs de rivieren. Voor bijvoorbeeld de Bovenrijn, de Waal en de kop van de IJssel – de drukste scheepvaartroute – zijn over een lengte van 140 kilometer nevengeulen en verlaagde zomerdijken nodig. Daardoor lopen uiterwaarden weer vaker onder en stromen nevengeulen mee bij gemiddelde waterstanden die ruim tweederde van het jaar voorkomen. In die periode wordt ook het meeste zand verplaatst in de bedding.
Het scenario om erosie van de rivierbedding tegen te gaan door het verbreden van de rivier is met Rijkswaterstaat, Deltares en HKV ontwikkeld. Daarnaast hebben de natuurorganisaties in samenwerking met BLN Schuttevaer de belangen van scheepvaart in kaart gebracht, zodat die in de plannen zijn meegenomen. Dominic Schrijer, voorzitter van Schuttevaer: “Het mooiste van deze samenwerking is wel, dat door met creativiteit en deskundigheid te kijken naar rivierontwikkeling, we kansen kunnen pakken om de rivieren levendig te houden en optimaal bevaarbaar en dat is een mooi resultaat.”
Bovenste foto: Overstromingsgebied naast rivier ©ARK Natuur ontwikkeling Inforgraphic: illustratie van gewenste toekomstige situatie ©Flux
Rivier bij ondergaande zon ©ARK Natuurontwikkeling en Atlantische steur ©Rob Doolaard
#wereldnatuurfonds #levenderivieren #binnenvaart #rivieren #natuur #waterstand #klimaat #droogte
Tweet |
|
|
|
|