Europcar en Movianto zorgen voor veilig transport covid-19 vaccin
Op 6 januari is gestart met het transport van het COVID-19 vaccin naar diverse ziekenhuizen en GGD-vaccinatiepunten...
TLN wil uitstel Franse dodehoeksticker
Frankrijk verplicht per 1 januari 2021 dodehoekstickers voor alle vrachtwagens die in stedelijk gebied...
Douane verwacht oponthoud in Mainport Rotterdam door Brexit
De eerste vier tot zes weken van 2021 gaan onvermijdelijk gepaard met oponthoud en opstoppingen in en...
Sectormonitor transport en logistiek: pensioenuitstroom neemt toe en instroom WW loopt op
Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek geven aan dat in het derde kwartaal de pensioenuitstroom...
TLN: extra overheidssteun transportsector is goed nieuws
Het kabinet breidt het steunpakket uit voor de transportsector. Transportondernemers kunnen nu ook tijdelijk...
Het Mobility Awareness platform geeft zeer nauwkeuring inzicht in het mobiliteitsgedrag van mensen, zowel...
Wegtransporteurs zijn wachttijden Rotterdamse haven zat
TLN wil dat er een einde komt aan de lange wachttijden voor het containerwegvervoer in de Rotterdamse...
Dare geeft gratis loopbaanadvies
Ina Mennegat van Dare!, een bureau voor coaching en leiderschap, is door het ministerie van SoZaWe geselecteerd...
Meeste kans op werk in Techniek en Bouw in Overijssel
Data-analyse Randstad toont ontwikkeling vacatureaanbod in afgelopen drie maanden
Een ijsje van de Tukker Truckers
Op zaterdag 1 augustus organiseert De Tukker Truckers “Een IJSJE van ons” voor de cliënten van De Twentse Zorgcentra.
In de zomervakantie bijdragen aan een beter klimaat: makkelijker dan je denkt
De zomer is officieel begonnen. Misschien tel jij de dagen tot je vakantie al af. Tijdens de coronacrisis...
Coronavirus-app test in Twente
Begin juli start een gebruikerstest van de corona-notificatieapp in de regio Twente. Dat schrijft minister...
Di 03-03-2020
De gelijktijdige afsluiting door Rijkswaterstaat van zowel de Wantijbrug als de Botlekbrug in maart 2020 is funest voor de transporteurs van gevaarlijke stoffen. Zij lijden veel tijdverlies omdat ze de hele maand verplicht tientallen kilometers moeten omrijden. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) hekelt de ondoordachtheid van deze maatregel en het gebrek aan dialoog met de transportsector door Rijkswaterstaat.
De gelijktijdige afsluiting van de twee belangrijke verkeersaders raakt transporteurs van gevaarlijke stoffen hard. Het verplichte omrijden zorgt voor extra brandstofverbruik, problemen met de planning en vertraagde leveringen. De omleidingsroute bij een afgesloten Botlekbrug bedraagt al ruim 100 kilometer. Door de gelijktijdige afsluiting van de Wantijbrug komen hier tientallen kilometers bovenop. Een enkele rit met een tankauto van de Maasvlakte naar bijvoorbeeld Ridderkerk duurt nu minimaal twee uur en een kwartier. Dat is ruim anderhalf uur langer dan normaal.
Prutswerk
TLN kwalificeert de gelijktijdige afsluiting door Rijkswaterstaat als ondoordacht en onbegrijpelijk. Vanwege foutieve berekeningen van een ingenieursbureau en een gebrekkige afstemming met de omgeving zijn de werkzaamheden aan de Wantijbrug maanden later dan gepland van start gegaan. Door deze slechte planning is overlap ontstaan met de werkzaamheden op de Botlekbrug, een belangrijke verbinding voor transporteurs die gevaarlijke stoffen vervoeren. ‘Dit is prutswerk’, zegt TLN-voorzitter Elisabeth Post. ‘Het is onbegrijpelijk dat de samenhang tussen deze verkeersaders uit het oog is verloren. Rijkswaterstaat gaat daarmee voorbij aan het economisch belang van de getroffen transportbedrijven’.
Geen dialoog
Daarnaast verzuimde Rijkswaterstaat de gedupeerde transportbedrijven te betrekken in het meedenken over oplossingen. Er was geen dialoog. De sector werd simpelweg geïnformeerd met een digitale flyer waarin Rijkswaterstaat de gelijktijdige afsluitingen van de bruggen aankondigde, inclusief strenge controles op het naleven van de verplichte omleidingen. ‘Dit soort éénrichtingsverkeer in de communicatie zorgt voor frustratie en onbegrip bij ondernemers’, stelt Post.
Verzoek om coulance
Voor bedrijven die schade door de afsluitingen ondervinden hanteert Rijkswaterstaat een zogeheten nadeelcompensatieregeling. Daarop kan alleen met succes een beroep worden gedaan als een ondernemer kan aantonen dat de schade onevenredig hoog is. In de praktijk blijkt dat dit meestal niet lukt en dat de minister beslist dat de schade moet worden gerekend tot het normale ondernemersrisico. TLN vindt dat door de gelijktijdige afsluiting van zowel de Botlekbrug als de Wantijbrug een coulante toepassing van de nadeelcompensatieregeling op zijn plaats is en wil hierover in gesprek met Rijkswaterstaat.
#bruggen #afsluiting #rijkswaterstaat #economie #transport #gevaarlijkestoffen #botlekbrug #wantijbrug #TLN
Tweet |
|
|
|
|