Europcar en Movianto zorgen voor veilig transport covid-19 vaccin
Op 6 januari is gestart met het transport van het COVID-19 vaccin naar diverse ziekenhuizen en GGD-vaccinatiepunten...
TLN wil uitstel Franse dodehoeksticker
Frankrijk verplicht per 1 januari 2021 dodehoekstickers voor alle vrachtwagens die in stedelijk gebied...
Douane verwacht oponthoud in Mainport Rotterdam door Brexit
De eerste vier tot zes weken van 2021 gaan onvermijdelijk gepaard met oponthoud en opstoppingen in en...
Sectormonitor transport en logistiek: pensioenuitstroom neemt toe en instroom WW loopt op
Ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek geven aan dat in het derde kwartaal de pensioenuitstroom...
TLN: extra overheidssteun transportsector is goed nieuws
Het kabinet breidt het steunpakket uit voor de transportsector. Transportondernemers kunnen nu ook tijdelijk...
Het Mobility Awareness platform geeft zeer nauwkeuring inzicht in het mobiliteitsgedrag van mensen, zowel...
Wegtransporteurs zijn wachttijden Rotterdamse haven zat
TLN wil dat er een einde komt aan de lange wachttijden voor het containerwegvervoer in de Rotterdamse...
Dare geeft gratis loopbaanadvies
Ina Mennegat van Dare!, een bureau voor coaching en leiderschap, is door het ministerie van SoZaWe geselecteerd...
Meeste kans op werk in Techniek en Bouw in Overijssel
Data-analyse Randstad toont ontwikkeling vacatureaanbod in afgelopen drie maanden
Een ijsje van de Tukker Truckers
Op zaterdag 1 augustus organiseert De Tukker Truckers “Een IJSJE van ons” voor de cliënten van De Twentse Zorgcentra.
In de zomervakantie bijdragen aan een beter klimaat: makkelijker dan je denkt
De zomer is officieel begonnen. Misschien tel jij de dagen tot je vakantie al af. Tijdens de coronacrisis...
Coronavirus-app test in Twente
Begin juli start een gebruikerstest van de corona-notificatieapp in de regio Twente. Dat schrijft minister...
Do 24-09-2020
TLN wil dat er een einde komt aan de lange wachttijden voor het containerwegvervoer in de Rotterdamse haven. Al té lang zijn vertragingen bij terminals en depots de normaalste zaak van de wereld, waardoor vrachtwagenchauffeurs urenlang stilstaan. Daar moet snel verandering in komen.
Het gaat op verschillende punten volledig mis, vertelt Jeroen de Rijcke, secretaris van de TLN-deelmarkt Alliantie zeecontainervervoer. ‘Bij de terminals van APMT MVII en RWG werken ze met tijdsloten, maar die zitten overdag vol. Bij de ECT-terminal zijn de afhandeltijden buitenproportioneel lang. Daarnaast zijn er veel systeemverstoringen of vertragingen, waarbij iedereen de schuld bij een ander neerlegt. Maar uiteindelijk betaalt de vervoerder daar de prijs voor, want hun chauffeurs en wagens staan door al die problemen soms wel uren stil. Die gemaakte kosten zijn voor de transportondernemer, want de terminal betaalt geen wachturen uit’.
Geen beterschap
In overleg met de terminals en de haven zijn de vertragingen meermaals aangekaart, maar zonder enig effect. ‘We hebben keer op keer aangegeven dat dit onwerkbare situaties voor chauffeurs, planners en ondernemers oplevert. Vervolgens wordt er beterschap beloofd, maar verandert er weer niets’, aldus De Rijcke. ‘Er is weinig incentive voor de terminals om dit probleem aan te pakken, want niet het wegvervoer, maar de rederijen zijn hun klant. Als er een vrachtwagenchauffeur urenlang stil staat voelen zij dat dus niet in hun portemonnee, maar de transportondernemers wel. En die zijn er klaar mee om steeds de rekening te betalen.’
Het tij keren
TLN doet daarom de dringende oproep aan alle partijen binnen de logistieke keten om verantwoordelijkheid te nemen. Iedereen is namelijk gebaat bij een efficiënte logistieke keten, aldus de Rijcke. ‘Als we op dezelfde voet verder gaan dreigt de Rotterdamse haven steeds minder aantrekkelijk te worden als mainport, met volumedalingen tot gevolg. En dat gaat iedereen aan. Maar om het tij te keren, moet er snel iets veranderen.’
Foto www.tln.nl
#rotterdam #haven #transport #TLN
Tweet |
|
|
|
|