Nieuwe thuisbasis voor Moekotte Media
TWENTE - Het is zover! Moekotte Media is vanaf 1 april gevestigd in Stadscampus Connect-U in Enschede...
N35 Wijthmen-Nijverdal: reageer vanaf 6 maart op de plannen
MARIENHEEM - Vanaf 6 maart kunt u reageren op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) over de N35 Wijthmen-Nijverdal.
En dat is drie: Baan Twente wederom uitgeroepen tot beste Van ProCenter van Nederland
Baan Twente is ook in 2023 het beste Mercedes-Benz Van ProCenter van Nederland. Baan Twente noteerde...
Venipak Commerce zal een nieuwe alles-in-één service aanbieden die de kloof overbrugt tussen verkoopkanalen...
Wetgeving gevaarlijke stoffen brengt nieuwe verplichtingen voor 2024
Schiphol-Rijk - In de wetgeving voor vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen is dit jaar een aantal...
Kleinbedrijf Index: Ondernemen loont steeds minder
ALMELO - Ondernemers doen er alles aan om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen, wat ten koste gaat van hun eigen inkomen.
Stilstand elektrische bestelauto's dreigt
De Nederlandse mobiliteitssector is onaangenaam verrast met de beslissing van het Rijk om de huidige...
Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) is trots dat steeds meer werknemers in transport en logistiek...
Duidelijke verschuiving merkbaar - Steeds meer vrouwen worden vrachtwagenchauffeur
In de sector transport en logistiek waar traditioneel aanzienlijk meer mannen dan vrouwen werken, neemt...
Op woensdag 20 september hebben de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Belgische Federale...
Dagelijks steken duizenden internationale vrachtwagenchauffeurs de landsgrenzen over om goederen van...
Sectormonitor 2e kwartaal: Uitdagingen op de arbeidsmarkt nemen toe
Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat de uitdagingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek...
Publiekscampagne ‘Het lukt alleen met logistiek’ zet onmisbaarheid logistiek centraal
De logistieke sector is onmisbaar in het dagelijks leven en voor de Nederlandse economie. Dit staat centraal...
Ma 15-02-2021
Door nieuwe coronamaatregelen voor het beroepsgoederenvervoer staan sinds vanochtend bij verschillende Europese grenzen kilometers file en honderden chauffeurs stil. TLN wil dat de EU ingrijpt en de soepele doorgang van internationaal vrachtverkeer verzekert.
Afgelopen weekend kondigden Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk afzonderlijk van elkaar plotseling testverplichtingen en extra controles voor het vrachtverkeer aan. Dat leidde direct tot opstoppingen.
File
Zo staan er sinds maandagochtend files van tientallen kilometers bij de Italiaanse grensovergang Brenner en bij de Duits-Tsjechische grens. Vanaf dit weekend moeten alle chauffeurs die naar of via Duitsland rijden, een negatieve coronatest laten zien als ze uit Tirol, Tsjechië of Slowakije komen. Daarop besloot Oostenrijk om chauffeurs zonder negatief testresultaat al bij de Italiaanse grens te weren. Bij de grensposten zijn echter nauwelijks testlocaties waar chauffeurs gebruik van kunnen maken, waardoor zij geen kant op kunnen en urenlang stilstaan.
Green Lanes
Om de soepele doorgang van goederenvervoer te garanderen, heeft de Europese Commissie vorig jaar een aantal regels vastgesteld, zoals het instellen van Green Lanes. Hoewel lidstaten een lange tijd die regels hebben nageleefd, nemen verschillende landen nu toch weer het heft in eigen handen en leggen ze vrachtverkeer extra maatregelen op.
Opnieuw chaos
TLN-voorzitter Elisabeth Post: ‘We hebben schijnbaar niets geleerd van de situatie van vorig jaar, toen in heel Europa duizenden vrachtwagens stilstonden. Het internationaal goederenvervoer is onmisbaar voor de bevoorrading van onze winkels, apotheken en ziekenhuizen. Daarom moet het vrachtverkeer zoveel mogelijk ongehinderd door kunnen rijden. In de strijd tegen het coronavirus is de volksgezondheid de eerste prioriteit. Maar het kan niet zo zijn dat landen plotseling hun grenzen sluiten of uiteenlopende coronamaatregelen nemen en vrachtwagens massaal stil komen te staan. De EU moet nú ingrijpen en er samen met lidstaten op toezien dat het goederenvervoer onbelemmerd door kan rijden.’
Belangrijke transportroute
Meer dan 7000 vrachtwagens vervoeren dagelijks goederen op de Noord-Zuid-corridor door Tirol, ongeveer evenveel als op de corridor Dover-Calais, waar in december chaos heerste toen Frankrijk beperkingen oplegde voor het vrachtverkeer. Meer dan tienduizenden vrachtwagens gebruiken de oost-westcorridor naar Duitsland via Tsjechië, een belangrijke transportroute voor de logistiek in Midden-Europa.
#TLN #transport #logistiek #file #chaos #coronamaatregelen #europa
Tweet |
|
|
|
|