Op woensdag 20 september hebben de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Belgische Federale...
Dagelijks steken duizenden internationale vrachtwagenchauffeurs de landsgrenzen over om goederen van...
Sectormonitor 2e kwartaal: Uitdagingen op de arbeidsmarkt nemen toe
Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat de uitdagingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek...
Publiekscampagne ‘Het lukt alleen met logistiek’ zet onmisbaarheid logistiek centraal
De logistieke sector is onmisbaar in het dagelijks leven en voor de Nederlandse economie. Dit staat centraal...
Recordaantal bolides ingeschreven Jos Verstappen komt weer naar Hellendoorn
HELLENDOORN - De inschrijvingen voor de Eurol Hellendoorn Rally overtreffen alle verwachtingen.
‘Ook fors lager tarief elektrische trucks’
Het kabinet werkt aan het naar voren halen van de zogenoemde terugsluis vanuit de trucktol, waar extra...
41.500 vrachtwagenbezitters ontvangen brief RDW over zero-emissiezones
Deze en volgende week ontvangen ca. 41.500 bedrijven en particulieren een brief van de RDW. Het gaat...
LIMBURG - Vandaag tekenden een aantal transport en logistiek bedrijven uit de provincie Limburg, twee...
Dachser gaat tien extra steden voorzien van emissievrije leveringen
DACHSER Emission-Free Delivery is al uitgerold in twaalf Europese grootstedelijke regio’s.
TinQ geeft zondag gratis tanken weg in Enter!
ENTER - Inwoners van Enter en omgeving profiteren aankomende zondag van een wel heel bijzondere actie...
Mercedes-Benz Trucks biedt eerste hulp bij Valentijn op 9 februari
Aanstaande donderdag 9 februari krijgen vrachtwagenchauffeurs in Nederland de kans hun geliefde te verrassen...
Nieuw verschenen: Arbeidsmarktrapportage beroepsgoederenvervoer over de weg en logistiek 2022
Welke ontwikkelingen zijn er op de arbeidsmarkt in transport en logistiek? En wat gebeurt er in onze...
TransHeroes neemt Forwarding Plus B.V. over
TransHeroes uit Hengelo heeft op 17 januari jongstleden 100% van de aandelen in Forwarding Plus B.V...
Di 17-01-2023
Nieuw in de vloot van Huuskes: de volledig elektrische Mercedes-Benz eActros koelwagen.
De totaalleverancier van eten en drinken zet de truck in eerste instantie in op een route vanaf de hoofdvestiging in Enschede naar de vestiging in Beuningen. Harrie Reink, Manager Logistiek bij Huuskes: "We beginnen met ritten dicht in de buurt. De truck rijdt nu dagelijks zo’n 150 kilometer. Daarmee functioneert ‘ie zo ongeveer op de helft van zijn capaciteit. We doen ervaring op met elektrische mobiliteit. Als alles verloopt zoals we verwachten, gaan we de eActros stapsgewijs steeds intensiever inzetten."
• De volledig elektrische eActros koelwagen rijdt, wanneer volledig opgeladen, tot 300 kilometer.
• Daimler Truck Nederland en Baan Twente waren zeer betrokken partners met onder andere meedenken over laadinfrastructuur en gebruikstraining voor chauffeurs.
• Huuskes voorziet in de komende jaren een toename in de inzet van elektrische voertuigen.
De ingebruikname van de eActros is een logische stap voor Huuskes. Reink: "Ons bedrijf is al jaren actief met het verduurzamen van onze activiteiten en we willen overstappen op elektrische mobiliteit. Wel doen we het liefst zaken met een OEM-fabrikant met een bewezen reputatie op het gebied van service en kwaliteit. Na het vergelijken van het aanbod van verschillende spelers kozen we voor Mercedes-Benz. De eActros is namelijk net wat verder op het gebied van actieradius en technologie en volledig ontwikkeld als elektrische truck. De koeltechnologie is bovendien ontwikkeld in nauwe samenwerking met Frigoblock, een solide aanbieder in dit specialisme. Zo staat er nu een koelwagen die moeiteloos opgenomen kan worden in onze dagelijkse gang van zaken. We beginnen met ritjes dichtbij om straks op te schakelen en de capaciteit van zo’n 250 kilometer elke dag volledig te benutten."
Chauffeurstraining
Harrie Reink is blij met de nauwe samenwerking met Daimler Truck Nederland en Baan Twente. Hij legt uit: "Dit is dus niet een typisch gevalletje van ‘Hier heeft u de sleutels en veel plezier ermee’. Vanaf het eerste moment tot aan de aflevering – en ook nu nog – trekken we samen op. Zo heeft Mercedes-Benz meegedacht over de laadinfrastructuur en ons wegwijs gemaakt in alles wat daarbij komt kijken. Onze chauffeurs kregen bovendien een training van Daimler Truck Nederland om zo optimaal gebruik te leren maken van de nieuwe truck. We hebben de nieuwe eActros dan ook meteen aan het werk gezet. Gevolg: de klanten merken geen verschil, maar wij doen als Huuskes nog weer iets duurzamer ons werk."
"Dit is de toekomst"
De chauffeurs die de eerste dagen met de eActros erop hebben zitten zijn erg enthousiast. Een van hen is Michel Huiskes. Hij vertelt: "Dit rijdt zoveel fijner en soepeler dan een dieseltruck. De eActros reageert bijvoorbeeld heel direct op het gaspedaal en je voelt ook geen trillingen meer van de diesel. Daarbij is schakelen met een elektromotor niet meer nodig én is deze truck muisstil. Dat alles zorgt ervoor dat we veel comfortabeler ons werk kunnen doen. Natuurlijk is het ook wel wennen, want medeweggebruikers horen je minder snel aankomen. Je moet – zeker nu nog – extra goed anticiperen en alert zijn, maar daar hebben we dus energie genoeg voor. Ik ben ervan overtuigd dat deze manier van mobiliteit gewoon de toekomst is."
Pionieren
Huuskes breidt haar duurzame ambities uit door te investeren in elektrische mobiliteit. Directeur Rob Huuskes vertelt hierover: "Duurzaamheid staat centraal in ons werk. Dat zie je onder andere terug in ons assortiment met verantwoordelijk eten en drinken. Ook het vastgoed wordt steeds duurzamer: zo is ons nieuwste pand volledig gasvrij. Op het gebied van mobiliteit zetten we dus ook weer een belangrijke stap. In de toekomst blijven we investeren in de transitie van dieseltrucks naar volledig elektrisch. Op die manier dragen wij onze steentjes bij aan een beter klimaat."
Op dit moment geldt Huuskes als een van de pioniers op het gebied van elektrische mobiliteit. Richard Bos, Key-Accountmanager bij Daimler Truck Nederland, verwacht dat vele bedrijven zich spoedig zullen aansluiten. Hij legt uit: "Dit goede voorbeeld krijgt zeker navolging. Al is het maar omdat nieuwe overheidsregels het binnen 10 jaar nagenoeg onmogelijk maken om nog met een diesel in het centrum te komen."
Over Huuskes
Huuskes is totaalleverancier, producent en kennispartner in eten en drinken voor de zorg en bedrijfscatering. Onder het motto 'Met liefde voor lekker eten en drinken bijdragen aan gezondheid, geluk en herstel’ verzorgt het bedrijf sinds 1956 lekker, gezond en duurzaam eten voor klanten. Inmiddels heeft Huuskes zo’n 1.000 medewerkers, verspreid over verschillende vestigingen. Het hoofdkantoor, het DKW-magazijn en het logistiek centrum liggen in Enschede. Ook zijn er vestigingen in Beuningen, Nijkerk, Winschoten en Oldenzaal. De eActros rijdt zoals gezegd dagelijks een route in de buurt van de hoofdvestiging in Enschede. De verwachting is dat het bedrijf in de komende jaren op steeds meer trajecten overstapt op elektrische mobiliteit.
#daimlertrucknederland #baantwente #huuskes #eactros #truck #elektrischemobiliteit #goederenervoer #transport #enschede #twente
Tweet |
|
|
|
|