In aanloop naar de Week van het Werkgeluk die op 23 september start, vraagt het ministerie van Sociale...
Anti-roestbehandeling voor uw auto? Gosliga & Zn is specialist!
De ‘r’ is weer in de maand en dat betekent dat uw auto de komende tijd bloot zal staan aan regen...
Sectormonitor 1e kwartaal: Meer faillissementen en minder personeel
Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat het aantal faillissementen in de sector transport en logistiek...
Dag van de Bouw: neem een kijkje bij de verbreding van de A1 Apeldoorn-Azelo
AZELO / WILP - Dag van de Bouw is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij bouw- en infrabedrijven...
Avond- en nachtafsluitingen N35 tussen Zwolle en Haarle 19 – 22 juni
RIJSSEN - In de avonden en nachten van 19 – 22 juni voert Rijkswaterstaat onderhoudswerkzaamheden uit...
Inspectie constateert 39 overtredingen tijdens controleweek wegtransport goederen
In de week van 2 tot en met 5 april nam de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deel aan de Europese...
Nieuwe thuisbasis voor Moekotte Media
TWENTE - Het is zover! Moekotte Media is vanaf 1 april gevestigd in Stadscampus Connect-U in Enschede...
N35 Wijthmen-Nijverdal: reageer vanaf 6 maart op de plannen
MARIENHEEM - Vanaf 6 maart kunt u reageren op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) over de N35 Wijthmen-Nijverdal.
En dat is drie: Baan Twente wederom uitgeroepen tot beste Van ProCenter van Nederland
Baan Twente is ook in 2023 het beste Mercedes-Benz Van ProCenter van Nederland. Baan Twente noteerde...
Venipak Commerce zal een nieuwe alles-in-één service aanbieden die de kloof overbrugt tussen verkoopkanalen...
Wetgeving gevaarlijke stoffen brengt nieuwe verplichtingen voor 2024
Schiphol-Rijk - In de wetgeving voor vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen is dit jaar een aantal...
Kleinbedrijf Index: Ondernemen loont steeds minder
ALMELO - Ondernemers doen er alles aan om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen, wat ten koste gaat van hun eigen inkomen.
Wo 08-03-2023
DACHSER Emission-Free Delivery is al uitgerold in twaalf Europese grootstedelijke regio’s.
Waddinxveen/Kempten - Het concept van DACHSER Emission-Free Delivery voor leveringen in stadscentra, dat begon als een onderzoeks- en innovatieproject, is enorm succesvol gebleken. Momenteel telt het Dachser netwerk al twaalf emissievrije leveringsgebieden in stadscentra voor niet-gekoelde goederen. Verdere groei is gepland: tegen 2025 zullen nog minstens tien grote Europese steden volgen.
"Met DACHSER Emission-Free Delivery hebben we bewezen dat we de laatste kilometer emissievrij kunnen leveren. Het onderzoeksproject is nu een vast onderdeel van onze bedrijfsvoering en wijst de weg naar duurzamere stadslogistiek", zegt Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) bij Dachser.
Tot nu toe is emissievrije levering van niet-gekoelde pakket- en groupagezendingen uitgerold in gedefinieerde leveringsgebieden in Berlijn, Freiburg, Stuttgart, München, Dortmund, Kopenhagen, Oslo, Praag, Straatsburg, Parijs, Madrid en Porto.
Hieronder valt een verscheidenheid aan emissievrije voertuigen die uit een modulair systeem worden geselecteerd om aan de lokale eisen te voldoen, waaronder batterij-elektrische bakwagens en vrachtwagens en elektrisch ondersteunde bakfietsen. De fietsen zijn speciaal ontworpen voor gepalletiseerde goederen tot 250 kilogram.
Ze beginnen hun tocht bij een overslagloods dicht bij het stadscentrum - een 'microhub' genoemd - en gaan vervolgens de drukke autovrije zones in. De e-trucks bevoorraden op hun beurt de microhubs met goederen of leveren rechtstreeks aan de ontvangers indien de pakketten en pallets vanwege het gewicht of de afmetingen niet geschikt zijn voor fietsvervoer.
Uitrol gepland in andere grote steden
Bij de uitrol van het concept stadslogistiek is de beschikbaarheid van emissievrije voertuigen en de bijbehorende laadinfrastructuur een cruciale factor. "De productiecapaciteit bij de fabrikanten is aanzienlijk opgevoerd, dus we verwachten in de toekomst een betere beschikbaarheid van elektrische trucks", zegt Alexander Tonn, Chief Operations Officer Road Logistics bij Dachser. "Daarom plannen we de uitrol in ten minste tien extra steden tegen 2025, in lijn met de wensen van veel van onze klanten." De focus ligt vooral op grote Europese steden met minstens één miljoen inwoners waar de business line European Logistics van Dachser al vertegenwoordigd is middels een eigen vestiging.
Positieve effecten op het milieu en voor bestuurders
Omdat de batterij-elektrische wagens en bakfietsen geen luchtverontreinigende stoffen uitstoten, spelen ze een belangrijke rol bij het schoonhouden van de lucht. In combinatie met het uitsluitend gebruik van hernieuwbare energie door Dachser, brengt dit de operationele uitstoot van broeikasgassen voor de laatste kilometers, van de vestiging naar de ontvanger, terug tot nul. Bovendien wordt de geluidsemissie van dieselmotoren aanzienlijk verminderd en zorgt het gebruik van bakfietsen voor minder filevorming door vrachtwagens. Batterij-elektrische voertuigen zijn ook goed nieuws voor chauffeurs, die niet langer worden blootgesteld aan motortrillingen in de cabine.
Onderdeel van de langetermijnstrategie voor klimaatbescherming
DACHSER Emission-Free Delivery is ontwikkeld in samenwerking met de vestiging in Kornwestheim en werd voor het eerst uitgerold in de stad Stuttgart. In december 2018 won Dachser een prijs voor duurzame stadslogistiek, uitgereikt door het Duitse Federale Ministerie van Milieu en het Duitse Federale Milieuagentschap.
Dankzij het modulaire systeem is het concept in principe geschikt voor alle Europese steden. Daarmee is Dachser optimaal voorbereid op reeds geldende of geplande inreisverboden voor voertuigen met een verbrandingsmotor in de grote steden. DACHSER Emission-Free Delivery maakt deel uit van de algemene langetermijnstrategie voor klimaatbescherming van Dachser. Het familiebedrijf uit de Allgäu-regio in Zuid-Duitsland bevordert duurzame bedrijfsontwikkeling en richt zich op efficiëntie, innovatie en inclusieve verantwoordelijkheid. Samen met klanten en partners baant Dachser de weg voor duurzame logistiek.
Over Dachser:
Dachser, een familiebedrijf met hoofdkantoor in Kempten, Duitsland, biedt transportlogistiek, warehousing en op maat gemaakte diensten binnen twee bedrijfsgebieden Dachser Air & Sea Logistics en Dachser Road Logistics. Deze laatste is onderverdeeld in de twee business lines Dachser European Logistics en Dachser Food Logistics. Uitgebreide warehousing diensten en industrie specifieke oplossingen ronden het aanbod af. Een uitgebreid Europees en intercontinentaal transportnetwerk en volledig geïntegreerde IT-systemen zorgen wereldwijd voor intelligente logistieke oplossingen.
Met ongeveer 31.800 werknemers op 376 vestigingen wereldwijd genereerde Dachser in 2021 een geconsolideerde netto-omzet van ongeveer 7,1 miljard euro. De logistieke dienstverlener verplaatste in totaal 83,6 miljoen zendingen met een gewicht van 42,8 miljoen ton. Dachser wordt in 42 landen vertegenwoordigd door eigen nationale bedrijven.
Dachser is sinds 1975 actief in Nederland en heeft vestigingen in Waddinxveen (Rotterdam Logistics Center), Zevenaar (Zevenaar Logistics Center), Schiphol en Maastricht met ongeveer 520 werknemers.
Kijk voor meer informatie over Dachser op www.dachser.nl
Tweet |
|
|
|
|