Op woensdag 20 september hebben de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Belgische Federale...
Dagelijks steken duizenden internationale vrachtwagenchauffeurs de landsgrenzen over om goederen van...
Sectormonitor 2e kwartaal: Uitdagingen op de arbeidsmarkt nemen toe
Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat de uitdagingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek...
Publiekscampagne ‘Het lukt alleen met logistiek’ zet onmisbaarheid logistiek centraal
De logistieke sector is onmisbaar in het dagelijks leven en voor de Nederlandse economie. Dit staat centraal...
Recordaantal bolides ingeschreven Jos Verstappen komt weer naar Hellendoorn
HELLENDOORN - De inschrijvingen voor de Eurol Hellendoorn Rally overtreffen alle verwachtingen.
‘Ook fors lager tarief elektrische trucks’
Het kabinet werkt aan het naar voren halen van de zogenoemde terugsluis vanuit de trucktol, waar extra...
41.500 vrachtwagenbezitters ontvangen brief RDW over zero-emissiezones
Deze en volgende week ontvangen ca. 41.500 bedrijven en particulieren een brief van de RDW. Het gaat...
LIMBURG - Vandaag tekenden een aantal transport en logistiek bedrijven uit de provincie Limburg, twee...
Dachser gaat tien extra steden voorzien van emissievrije leveringen
DACHSER Emission-Free Delivery is al uitgerold in twaalf Europese grootstedelijke regio’s.
TinQ geeft zondag gratis tanken weg in Enter!
ENTER - Inwoners van Enter en omgeving profiteren aankomende zondag van een wel heel bijzondere actie...
Mercedes-Benz Trucks biedt eerste hulp bij Valentijn op 9 februari
Aanstaande donderdag 9 februari krijgen vrachtwagenchauffeurs in Nederland de kans hun geliefde te verrassen...
Nieuw verschenen: Arbeidsmarktrapportage beroepsgoederenvervoer over de weg en logistiek 2022
Welke ontwikkelingen zijn er op de arbeidsmarkt in transport en logistiek? En wat gebeurt er in onze...
TransHeroes neemt Forwarding Plus B.V. over
TransHeroes uit Hengelo heeft op 17 januari jongstleden 100% van de aandelen in Forwarding Plus B.V...
Wo 02-08-2023
Het kabinet werkt aan het naar voren halen van de zogenoemde terugsluis vanuit de trucktol, waar extra inkomsten van de vrachtwagenheffing terugvloeien. In plaats van in 2027 zouden dan al volgend jaar vele tientallen miljoenen beschikbaar komen voor verduurzaming van het wegvervoer. Dat blijkt uit het concept-meerjarenprogramma ‘Verduurzaming en Innovatie Vervoerssector’, dat minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
De terugsluisregeling
Vanaf 2026 voert Nederland de vrachtwagenheffing in. Het is de bedoeling dat de extra inkomsten die deze nieuwe regeling oplevert, teruggaan naar de vervoerssector. De netto-opbrengst ervan, het bedrag dat hoger is dan wat wordt gegenereerd door de huidige motorrijtuigenbelasting en Eurovignetten, vloeit terug naar de vervoerssector. Dit bedrag wordt geschat op ongeveer 250 miljoen euro per jaar.
Uit een doorrekening van de plannen door adviesbureau Panteia blijkt dat er een positief effect is op de verduurzaming van het wegvervoer in Nederland. De voorkeursvariant van de vrachtwagenheffing voor het verminderen van CO2-uitstoot stimuleert de instroom van elektrische/ZE truck. Dat maakt facilitering van laadinfra extra belangrijk.
Het voorstel bevat dan ook een regeling voor de aanschaf van laadinfrastructuur voor elektrische trucks. Naarmate het aantal elektrische trucks op de weg toeneemt wordt het belangrijker om niet alleen voldoende laadmogelijkheden te hebben maar dient ook het elektriciteitsnetwerk de toename in de vraag aan te kunnen.
Een goede netwerkcapaciteit van groot belang om de groeiende vraag naar elektriciteit voor het opladen van voertuigen te ondersteunen. Het opladen van elektrische voertuigen vergt aanzienlijke hoeveelheden energie, vooral bij snelladen. Het elektriciteitsnetwerk moet voldoende capaciteit hebben om deze vraag aan te kunnen en dit is een harde randvoorwaarde voor succes.
De overheid speelt hierbij een belangrijke rol door het stimuleren van investeringen en het vaststellen van normen en regelgeving, maar het zijn de energienetbeheerders die moeten investeren in het versterken en uitbreiden van het elektriciteitsnetwerk om aan de toenemende vraag te voldoen.
Dit is een expertquote van Machiel Bode, Sectorspecialist Transport, Logistics and Mobility, ING Sector Banking.
Tweet |
|
|
|
|