De bouwsector is voortdurend in beweging, met nieuwe technologieën en methoden die de efficiëntie en...
Praktijktest laadpleinen e-trucks van start
Nederland zet belangrijke stappen in de verduurzaming van de energie- en transportsector. Als onderdeel...
In aanloop naar de Week van het Werkgeluk die op 23 september start, vraagt het ministerie van Sociale...
Anti-roestbehandeling voor uw auto? Gosliga & Zn is specialist!
De ‘r’ is weer in de maand en dat betekent dat uw auto de komende tijd bloot zal staan aan regen...
Sectormonitor 1e kwartaal: Meer faillissementen en minder personeel
Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat het aantal faillissementen in de sector transport en logistiek...
Dag van de Bouw: neem een kijkje bij de verbreding van de A1 Apeldoorn-Azelo
AZELO / WILP - Dag van de Bouw is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij bouw- en infrabedrijven...
Avond- en nachtafsluitingen N35 tussen Zwolle en Haarle 19 – 22 juni
RIJSSEN - In de avonden en nachten van 19 – 22 juni voert Rijkswaterstaat onderhoudswerkzaamheden uit...
Inspectie constateert 39 overtredingen tijdens controleweek wegtransport goederen
In de week van 2 tot en met 5 april nam de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deel aan de Europese...
Nieuwe thuisbasis voor Moekotte Media
TWENTE - Het is zover! Moekotte Media is vanaf 1 april gevestigd in Stadscampus Connect-U in Enschede...
N35 Wijthmen-Nijverdal: reageer vanaf 6 maart op de plannen
MARIENHEEM - Vanaf 6 maart kunt u reageren op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) over de N35 Wijthmen-Nijverdal.
Wo 04-10-2023
Op woensdag 20 september hebben de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Belgische Federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer controles in het wegvervoer goederen verricht.
De ILT controleerde in Venlo (Nederland) en de Belgische Federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer in Zonhoven en Fernelmont (België). De controles richtten zich vooral op de naleving van de rij- en rusttijden, het correct gebruik van de tachograaf en de aanwezigheid van de verplichte documentatie. Bij de controle van in totaal 49 vrachtwagens bleken 16 vrachtwagens in overtreding en werden in totaal 34 overtredingen vastgesteld.
Nederlandse controleresultaten
In totaal zijn in Nederland 26 vrachtwagens gecontroleerd; bij 13 werden overtredingen geconstateerd. In totaal zijn er 8 processen-verbaal en 7 boeterapporten opgemaakt, te weten:
1 proces-verbaal voor het overtreden van de cabotageregels;
1 proces-verbaal in verband met een verlopen code 95;
2 processen-verbaal vanwege het ontbreken van de vervoersvergunning;
4 processen-verbaal: 1 vanwege de hoogte, 1 in verband met een gebroken remschijf. Deze moest ter plekke worden vervangen voordat de chauffeur zijn weg mocht vervolgen. Daarnaast 1 proces-verbaal voor gladde banden en 1 omdat de zijafscherming ontbrak.
2 waarschuwingen omdat de techniek niet op orde was;
7 boeterapporten: 1 voor te weinig genomen dagelijkse rust, 1 voor het verkeerd instellen van de tachograaf, 2 voor het rijden op andermans bestuurderskaart en 1 boeterapport voor het manipuleren van de analoge tachograaf.
5 keer een bevel tot staken arbeid voor het overschrijden van de rij- en rusttijden en manipulatie van de tachograaf.
Aan de Nederlandse controle in Venlo namen ook collega’s van de politie Landelijke Eenheid/Transport- en Milieucontrole, RDW en Belgische inspecteurs deel. Dit in het kader van het samenwerkingsverband MEG (Manipulatie Expert Groep) dat gericht is op het opsporen van tachograafmanipulatie. Naast controle op de bovengenoemde zaken, werden vrachtwagens ook onderworpen aan een technische controle.
Belgische controleresultaten
In België zijn er 23 voertuigen gecontroleerd door de Belgische Federale overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer. Drie waren er in overtreding en er zijn daarbij 13 overtredingen geconstateerd:
1x fraude;
1x niet-invoeren van de bestuurderskaart;
1x niet-correct gebruik van de tachograaf;
1x geen vervoersvergunning;
6x onvoldoende dagelijkse rust;
2x overschrijding van de ononderbroken rijtijd;
1x overschrijding van de dagelijkse rijtijd.
Meer eenheid bevordert gelijk speelveld
Dankzij het Benelux-Verdrag van Luik uit 2014, kunnen inspectiediensten bij controles van goederenvervoer grensoverschrijdend samenwerken. De inspecteurs kunnen zodoende hun kennis van en ervaring met wegcontroles delen en de procedures beter op elkaar afstemmen. De samenwerking brengt meer eenheid in het toezicht op en de handhaving van de Europese wetgeving met betrekking tot het wegvervoer van goederen. Het draagt daarnaast bij aan een eerlijke concurrentie tussen transportbedrijven, betere arbeidsomstandigheden voor chauffeurs en de verkeersveiligheid.
Zie ook www.detransportkrant.nl
#transport #controle #ilt #gelijkspeelveld #rdw #vervoer #truck #tachograaf #wegvervoer
Tweet |
|
|
|
|