In aanloop naar de Week van het Werkgeluk die op 23 september start, vraagt het ministerie van Sociale...
Anti-roestbehandeling voor uw auto? Gosliga & Zn is specialist!
De ‘r’ is weer in de maand en dat betekent dat uw auto de komende tijd bloot zal staan aan regen...
Sectormonitor 1e kwartaal: Meer faillissementen en minder personeel
Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat het aantal faillissementen in de sector transport en logistiek...
Dag van de Bouw: neem een kijkje bij de verbreding van de A1 Apeldoorn-Azelo
AZELO / WILP - Dag van de Bouw is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij bouw- en infrabedrijven...
Avond- en nachtafsluitingen N35 tussen Zwolle en Haarle 19 – 22 juni
RIJSSEN - In de avonden en nachten van 19 – 22 juni voert Rijkswaterstaat onderhoudswerkzaamheden uit...
Inspectie constateert 39 overtredingen tijdens controleweek wegtransport goederen
In de week van 2 tot en met 5 april nam de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) deel aan de Europese...
Nieuwe thuisbasis voor Moekotte Media
TWENTE - Het is zover! Moekotte Media is vanaf 1 april gevestigd in Stadscampus Connect-U in Enschede...
N35 Wijthmen-Nijverdal: reageer vanaf 6 maart op de plannen
MARIENHEEM - Vanaf 6 maart kunt u reageren op de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) over de N35 Wijthmen-Nijverdal.
En dat is drie: Baan Twente wederom uitgeroepen tot beste Van ProCenter van Nederland
Baan Twente is ook in 2023 het beste Mercedes-Benz Van ProCenter van Nederland. Baan Twente noteerde...
Venipak Commerce zal een nieuwe alles-in-één service aanbieden die de kloof overbrugt tussen verkoopkanalen...
Wetgeving gevaarlijke stoffen brengt nieuwe verplichtingen voor 2024
Schiphol-Rijk - In de wetgeving voor vervoer en opslag van gevaarlijke stoffen is dit jaar een aantal...
Kleinbedrijf Index: Ondernemen loont steeds minder
ALMELO - Ondernemers doen er alles aan om de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen, wat ten koste gaat van hun eigen inkomen.
Ma 24-06-2024
Uit de meest recente Sectormonitor blijkt dat het aantal faillissementen in de sector transport en logistiek in het eerste kwartaal flink hoog is. Ondernemers zijn minder positief over het economisch klimaat en de personeelssterkte in hun bedrijf in de afgelopen drie maanden: meer ondernemers spreken van een afname van personeel in hun bedrijf dan spreken van een toename. Wel is er na drie kwartalen van omzetdaling weer sprake van een lichte omzetgroei in goederenvervoer over de weg. Ook zijn ondernemers positief in hun verwachtingen voor het komend kwartaal.
In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De cijfers gaan naast het onderzochte kwartaal, ook deels over het lopende kwartaal, om goed aan te sluiten bij de actuele ontwikkelingen. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) en is mogelijk dankzij SOOB.
Meer arbeidsmarktontwikkelingen uit deze Sectormonitor:
In het eerste kwartaal van 2024 was de omzet in het goederenvervoer over de weg 0,9% hoger dan jaar eerder. In logistieke dienstverlening daalde de omzet met 0,7% ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder (CBS, 2024). De omzet in goederenvervoer over de weg groeit voor het eerst licht sinds drie kwartalen op rij van daling. Over heel 2023 was in beide branches sprake van omzetverlies.
Eind 2024-Q1 zijn er ruim 7.100 openstaande vacatures voor vrachtwagenchauffeurs. Het aantal vacatures is gedaald vergeleken met vorig jaar. Ten opzichte van het vorige kwartaal neemt het aantal openstaande vacatures toe. In meeste regio’s blijft de arbeidsmarkt voor chauffeurs zeer krap (meer vacatures dan werkzoekende chauffeurs). Voor beroepsgroepen verwant aan transport en logistiek ligt het aantal openstaande vacatures ook lager dan vorig jaar.
Volgens het CBS zijn ondernemers in de zogenaamde categorie ‘Vervoer over land’ begin 2024 Q2 per saldo negatief over economisch klimaat en personeelssterkte in de afgelopen 3 maanden. Voor de komende 3 maanden zijn hun verwachtingen wel positief. Het aandeel ondernemers dat onvoldoende vraag ervaart blijft ongeveer gelijk (34,1% in april 2024 tegen 33,6% in april 2023). Ondernemers blijven het meest belemmerd in de bedrijfsvoering door een tekort aan personeel (48% geeft dit aan). Dit aandeel is wel afgenomen ten opzichte van vorig jaar; toen gaf 62 procent aan belemmerd te worden door een tekort aan personeel.
Ontwikkelingen ten aanzien van werknemers en werkgevers aangesloten bij SOOB/PFV:
In 2024-Q1 is het aantal faillissementen veel hoger dan vorig jaar (57 in 2024-Q1 tegen 32 in 2023-Q1). Het aantal ligt ook op een hoger niveau dan in de voorgaande kwartalen. Het aantal faillissementen was voor het laatst zo hoog in 2014-Q2.
Het totaal aantal werknemers neemt af t.o.v. vorig jaar en vorig kwartaal. Aantal chauffeurs neemt ook af t.o.v. vorig jaar. De instroom van chauffeurs ligt lager dan de uitstroom (2.691 instroom tegen 3.178 uitstroom in 2024-Q1). 65% van de instroom bestaat uit werknemers tussen 18-35 jaar. De leeftijdspiek bij de instroom ligt rond de 22 jaar en bij de uitstroom op 67 jaar.
Het aandeel oproepkrachten neemt af t.o.v. vorig jaar. De gemiddelde leeftijd van werknemers stijgt t.o.v. vorig jaar, zowel bij niet-chauffeurs als chauffeurs (bij chauffeurs naar ruim 45 jaar). De pensioenuitstroom van werknemers lag in 2023 lager dan in 2022, maar blijft wel op een hoog niveau (sinds 2020).
Benieuwd naar meer cijfers en trends?
Zie de bijlage voor de Sectormonitor eerste kwartaal 2024. Voor een verdere verdieping van de belangrijkste trends op de arbeidsmarkt verwijzen wij naar de Arbeidsmarktrapportage beroepsgoederenvervoer, verschijningsdatum januari 2024.
Zie ook www.detransportkrant.nl
#soob #transport #logistiek #tln #fnv #vvt #cnv #failliet #cbs #stl #personeel #ontslag
Tweet |
|
|
|
|