Staatssecretaris zet rem op schoner transport

Deze week zal de Tweede Kamer zich buigen over het belastingplan 2019. Als het aan Staatssecretaris Snel ligt, zal de huidige accijnsregeling op LNG sneuvelen. Een beslissing die niet alleen de huidige LNG en Bio-LNG ontwikkeling een flinke terugslag gaat geven, maar ook andere initiatiefnemers voor duurzame brandstoffen aan het denken zal zetten. Een beslissing die haaks staat op de Nederlandse klimaatdoelstellingen in het kader van het Parijs akkoord. Zeker in een tijd waar korte termijn actie vereist is en er op dit moment geen beschikbare alternatieven zijn.

 

Voorbarige conclusies
De Staatssecretaris stelt kanttekeningen bij de milieuprestaties van LNG en concludeert dat de teruggaafregeling LNG niet gehandhaafd moet worden. Een wonderlijke conclusie, vooral omdat uit het onafhankelijke rapport ‘Evaluatie teruggaafregeling LNG in de accijnzen’ blijkt dat de regeling wel degelijk positieve milieu- en klimaateffecten met zich mee brengt en dat ondernemers de meeste investeringszekerheid hebben bij continuering. Gezien de CO2 reductie die Nederland moet realiseren in het kader van het Parijs akkoord, is het onbegrijpelijk dat Snel er niet voor kiest de regeling te continueren tot het moment dat nieuwe maatregelen uit het Klimaatakkoord in werking treden.

 

“Alle voorsprong die we hebben in Nederland gaat met deze beslissing verloren en we worden keihard ingehaald”, aldus Jolon van der Schuit, CEO van Rolande B.V. ”Uiteraard heeft de beslissing van de Staatssecretaris invloed op ons bedrijf, maar schrijnender nog is het signaal dat uitgaat naar alle partijen die zich hard maken voor een alternatief voor diesel. Door onrealistisch vroeg te stoppen met regelingen en voorbarige conclusies te trekken over de resultaten, wordt het lef om te innoveren en duurzaam te ondernemen afgestraft/de kop ingedrukt. In de transportsector is een relatief lange aanlooptijd nodig om een alternatieve brandstof van de grond te krijgen. Het zijn investeringen voor de lange termijn. Ook de overheid mag hier haar verantwoordelijkheid in nemen. Ondernemers moeten er op kunnen vertrouwen dat initiatieven om te verduurzamen voor langere tijd gesteund worden.”

 

Toekomstige investeringen
De ontwikkeling op het gebied van LNG trucks binnen Europa is niet te stuiten en wordt door omliggende landen zelfs flink gestimuleerd. Nederland blijft nu achter en de vraag is welke consequenties dit gaat hebben voor de logistieke keuzes van internationale spelers en de concurrentiepositie van de Nederlandse transportsector. Een eventuele aanschafsubsidie levert de huidige LNG-voertuigen, waarin reeds is geïnvesteerd, niets op. Met een beetje pech worden deze nu buiten Nederland weggezet, in een van onze buurlanden, waar geen accijns op LNG wordt geheven of waar een vrijstelling van de Maut is. De afweging voor toekomstige investeringen in LNG trucks, zal alleen gemaakt worden als er een business case bestaat en deze ook zeker is op langere termijn.

 

LNG als transitie brandstof
Voor de transportsector is LNG dé transitiebrandstof om de weg vrij te maken naar Bio-LNG. Bio-LNG is gezuiverd en vloeibaar gemaakt biogas dat lokaal geproduceerd kan worden. Het wordt gemaakt uit diverse soorten afval: stortafval, slib van afvalwaterzuiveringen, mest, GFT afval of restafval van de food- of landbouwsector.

 

Het grote voordeel van Bio-LNG is dat het gebruikt kan worden in huidige LNG stations en LNG trucks. Dit levert een CO2 reductie over de hele keten op van minimaal 70% en dit kan voor bepaalde afvalstromen zelfs oplopen tot 100%. De stap naar Bio-LNG zal echter alleen gezet worden als er geïnvesteerd wordt in de groei van LNG trucks in Nederland.  

Na een pioniersfase staan we nu op het punt om met behulp van een Europese subsidie meerdere productielocaties voor Bio-LNG in Nederland te ontwikkelen. Deze kunnen vanaf 2020 ruim een kwart van de huidige LNG vloot van Bio-LNG gaan voorzien. De beslissing van staatssecretaris Snel leidt ook voor deze ontwikkeling tot kostenverhoging, aangezien er geen apart accijnstarief voor Bio-LNG is. In plaats van stimulering van verdere verduurzaming van het wegtransport, dreigt deze beslissing dus een rem te zetten op de ontwikkeling naar fossielvrije alternatieven.   

 

Over Rolande
De transportsector is verantwoordelijk voor een groot aandeel in de uitstoot van CO2, NOx en fijnstof. Rolande gelooft in het terugdringen van het fossiele tijdperk voor trucks. Wij streven naar de schoonste, economisch haalbare brandstof in de transportsector. Op dit moment is dat LNG: een brandstof die schoon, stil en zuiniger is dan diesel. LNG is tevens de transitiebrandstof die nodig is om de weg vrij te maken voor Bio-LNG. Daarom ontwikkelen wij een gedegen infrastructuur van LNG-tankstations én produceren we zelf Bio-LNG. Want transport kan én moet groener, maar we willen dat transport ook rendabel blijft. Daar maken wij ons binnen de sector dagelijks hard voor.

 
 

Weer / Social media




Fotoreportage             Videoreportage

Nieuws

Detransportkrant Algemeen
Informatieavond over spoor & veiligheid
06-07-2022 12:23
Detransportkrant Algemeen
Truckrun 2022 start bij Grolsch Veste
17-06-2022 12:07
Detransportkrant Algemeen
CO2-reductie aantrekkelijk voor ondernemers
01-06-2022 12:20
Detransportkrant Bedrijf in Beeld
TransHeroes investeert ruim 1.1 miljoen euro in online platform  
17-05-2022 14:12

Meer lezen

Detransportkrant Algemeen
Overtredingen bij transportbedrijven in Nederland en Bulgarije
18-04-2022 09:55
Detransportkrant Algemeen
Tim Coronel trapt actie ‘Sociaal bijtanken’ af in Overijssel
28-03-2022 15:30
Detransportkrant Algemeen
Afsluiting N377 Nieuwleusen-Balkbrug van 28 maart t/m 15 april
25-03-2022 19:58
Detransportkrant Algemeen
Voorjaar
09-03-2022 11:04
Detransportkrant Politiek
Krachten gebundeld tegen de Noordtak
04-03-2022 12:48
Detransportkrant Algemeen
Fijne Feestdagen!
23-12-2021 19:23
Detransportkrant Algemeen
Kerstcircus
14-12-2021 13:01
Detransportkrant Algemeen
Emissievrij transport onhaalbaar zonder extra investeringen
12-11-2021 11:46
Detransportkrant Algemeen
Lancering nieuw interactief platform ‘Kamer van de Toekomst’ 
06-11-2021 12:46

Sport

Detransportkrant Sport
Veel te doen rond Hellendoorn Rally
11-09-2019 15:43
Detransportkrant Sport
Hellendoorn Rally "shake down"
29-08-2018 13:58
Detransportkrant Sport
Belangrijke winst voor NKC’51 in Vroomshoop
11-11-2012 18:32

Meer lezen

Detransportkrant Sport
Leukste Buitenzwembad bekend in de provincie Overijssel
07-09-2012 10:31
Detransportkrant Sport
Bob de Jong wint de Vechtdalrally 2012
21-05-2012 14:57
Detransportkrant Sport
Aftrap van het rallyseizoen 2012
16-05-2012 16:10

Agenda

Detransportkrant UitAgenda
truckfestijn 2014
10-11-2014 08:56
Detransportkrant UitAgenda
Met de vlam in de pijp naar het Mega Trucks Festival
20-10-2014 13:53
Detransportkrant UitAgenda
Transportradio Onderweg Familiedag
20-10-2014 13:50
Detransportkrant UitAgenda
Carrosserie Vakdagen heet voortaan Transport Compleet
16-12-2013 13:50
Detransportkrant UitAgenda
Truck-Run 9 Juni 2012 Vanaf de Grolsch veste
26-04-2012 17:42

Meer lezen

112

Meer lezen

Economie

Detransportkrant Bedrijf in Beeld
TransHeroes investeert ruim 1.1 miljoen euro in online platform  
17-05-2022 14:12
Detransportkrant Bedrijf in Beeld
Customs Support neemt Tournebize over
15-09-2021 18:51
Detransportkrant Bedrijf in Beeld
Truck & Trailer neemt werkplaatsactiviteiten RMOtive over
25-06-2021 14:58
Detransportkrant Bedrijf in Beeld
TransHeroes neemt Van der Wal Enschede over
02-06-2021 09:36
Detransportkrant Bedrijf in Beeld
Legends of Rock Tribute Festival
27-05-2021 10:31

Meer lezen

Detransportkrant Bedrijf in Beeld
Letselschadebureau JBL&G Oost breidt uit
22-02-2021 20:19
Detransportkrant Bedrijf in Beeld
Europcar en Movianto zorgen voor veilig transport covid-19 vaccin
11-01-2021 16:34
Detransportkrant Bedrijf in Beeld
Dare geeft gratis loopbaanadvies
18-08-2020 13:35
Detransportkrant Bedrijf in Beeld
Meeste kans op werk in Techniek en Bouw in Overijssel
14-08-2020 14:38
Detransportkrant Bedrijf in Beeld
In de zomervakantie bijdragen aan een beter klimaat: makkelijker dan je denkt
22-07-2020 10:37
Detransportkrant Bedrijf in Beeld
Premier Rutte bezoekt door corona getroffen transportondernemers
06-04-2020 21:05
Detransportkrant Bedrijf in Beeld
Plan investeringsfonds hoopvol, maar haast is geboden
17-09-2019 17:18
Detransportkrant Bedrijf in Beeld
Onderdelen voor vrachtwagens
13-09-2019 10:23
Detransportkrant Bedrijf in Beeld
Nederland onzeker over luchtvervuiling auto's
13-05-2019 16:36
Detransportkrant Bedrijf in Beeld
Jungheinrich wint 10e IFOY Award
02-05-2019 17:05
Detransportkrant Bedrijf in Beeld
Jungheinrich opent regionaal kantoor met showroom in Hengelo
03-04-2019 18:26

Toerisme

Detransportkrant Toerist
Themawandeling over herstel van Kasteelpark Eerde
07-09-2012 14:46

Meer lezen

Overig

Detransportkrant Algemeen
Informatieavond over spoor & veiligheid
06-07-2022 12:23
Detransportkrant Algemeen
Truckrun 2022 start bij Grolsch Veste
17-06-2022 12:07
Detransportkrant Algemeen
CO2-reductie aantrekkelijk voor ondernemers
01-06-2022 12:20
Detransportkrant Algemeen
Overtredingen bij transportbedrijven in Nederland en Bulgarije
18-04-2022 09:55

Meer lezen

Detransportkrant Algemeen
Tim Coronel trapt actie ‘Sociaal bijtanken’ af in Overijssel
28-03-2022 15:30
Detransportkrant Algemeen
Afsluiting N377 Nieuwleusen-Balkbrug van 28 maart t/m 15 april
25-03-2022 19:58
Detransportkrant Algemeen
Voorjaar
09-03-2022 11:04
Detransportkrant Algemeen
Fijne Feestdagen!
23-12-2021 19:23
Detransportkrant Algemeen
Kerstcircus
14-12-2021 13:01
Detransportkrant Algemeen
Emissievrij transport onhaalbaar zonder extra investeringen
12-11-2021 11:46
Detransportkrant Algemeen
Lancering nieuw interactief platform ‘Kamer van de Toekomst’ 
06-11-2021 12:46
Detransportkrant Algemeen
Alle lampen op groen voor Eurol Hellendoorn Rally op 18 september
11-09-2021 15:09

Fotoreportage

Videoreportage

Twentejournaal
Oldenzaalsestraat 232
7557 GC Hengelo
Tel: 074-259 66 33
K.v.K. 06084173
Redactie
Advertenties
Bezorgklachten
Copyright