Staatssecretaris zet rem op schoner transport
Deze week zal de Tweede Kamer zich buigen over het belastingplan 2019. Als het aan Staatssecretaris Snel ligt, zal de huidige accijnsregeling op LNG sneuvelen. Een beslissing die niet alleen de huidige LNG en Bio-LNG ontwikkeling een flinke terugslag gaat geven, maar ook andere initiatiefnemers voor duurzame brandstoffen aan het denken zal zetten. Een beslissing die haaks staat op de Nederlandse klimaatdoelstellingen in het kader van het Parijs akkoord. Zeker in een tijd waar korte termijn actie vereist is en er op dit moment geen beschikbare alternatieven zijn.
Voorbarige conclusies
De Staatssecretaris stelt kanttekeningen bij de milieuprestaties van LNG en concludeert dat de teruggaafregeling LNG niet gehandhaafd moet worden. Een wonderlijke conclusie, vooral omdat uit het onafhankelijke rapport ‘Evaluatie teruggaafregeling LNG in de accijnzen’ blijkt dat de regeling wel degelijk positieve milieu- en klimaateffecten met zich mee brengt en dat ondernemers de meeste investeringszekerheid hebben bij continuering. Gezien de CO2 reductie die Nederland moet realiseren in het kader van het Parijs akkoord, is het onbegrijpelijk dat Snel er niet voor kiest de regeling te continueren tot het moment dat nieuwe maatregelen uit het Klimaatakkoord in werking treden.
“Alle voorsprong die we hebben in Nederland gaat met deze beslissing verloren en we worden keihard ingehaald”, aldus Jolon van der Schuit, CEO van Rolande B.V. ”Uiteraard heeft de beslissing van de Staatssecretaris invloed op ons bedrijf, maar schrijnender nog is het signaal dat uitgaat naar alle partijen die zich hard maken voor een alternatief voor diesel. Door onrealistisch vroeg te stoppen met regelingen en voorbarige conclusies te trekken over de resultaten, wordt het lef om te innoveren en duurzaam te ondernemen afgestraft/de kop ingedrukt. In de transportsector is een relatief lange aanlooptijd nodig om een alternatieve brandstof van de grond te krijgen. Het zijn investeringen voor de lange termijn. Ook de overheid mag hier haar verantwoordelijkheid in nemen. Ondernemers moeten er op kunnen vertrouwen dat initiatieven om te verduurzamen voor langere tijd gesteund worden.”
Toekomstige investeringen
De ontwikkeling op het gebied van LNG trucks binnen Europa is niet te stuiten en wordt door omliggende landen zelfs flink gestimuleerd. Nederland blijft nu achter en de vraag is welke consequenties dit gaat hebben voor de logistieke keuzes van internationale spelers en de concurrentiepositie van de Nederlandse transportsector. Een eventuele aanschafsubsidie levert de huidige LNG-voertuigen, waarin reeds is geïnvesteerd, niets op. Met een beetje pech worden deze nu buiten Nederland weggezet, in een van onze buurlanden, waar geen accijns op LNG wordt geheven of waar een vrijstelling van de Maut is. De afweging voor toekomstige investeringen in LNG trucks, zal alleen gemaakt worden als er een business case bestaat en deze ook zeker is op langere termijn.
LNG als transitie brandstof
Voor de transportsector is LNG dé transitiebrandstof om de weg vrij te maken naar Bio-LNG. Bio-LNG is gezuiverd en vloeibaar gemaakt biogas dat lokaal geproduceerd kan worden. Het wordt gemaakt uit diverse soorten afval: stortafval, slib van afvalwaterzuiveringen, mest, GFT afval of restafval van de food- of landbouwsector.
Het grote voordeel van Bio-LNG is dat het gebruikt kan worden in huidige LNG stations en LNG trucks. Dit levert een CO2 reductie over de hele keten op van minimaal 70% en dit kan voor bepaalde afvalstromen zelfs oplopen tot 100%. De stap naar Bio-LNG zal echter alleen gezet worden als er geïnvesteerd wordt in de groei van LNG trucks in Nederland.
Na een pioniersfase staan we nu op het punt om met behulp van een Europese subsidie meerdere productielocaties voor Bio-LNG in Nederland te ontwikkelen. Deze kunnen vanaf 2020 ruim een kwart van de huidige LNG vloot van Bio-LNG gaan voorzien. De beslissing van staatssecretaris Snel leidt ook voor deze ontwikkeling tot kostenverhoging, aangezien er geen apart accijnstarief voor Bio-LNG is. In plaats van stimulering van verdere verduurzaming van het wegtransport, dreigt deze beslissing dus een rem te zetten op de ontwikkeling naar fossielvrije alternatieven.
Over Rolande
De transportsector is verantwoordelijk voor een groot aandeel in de uitstoot van CO2, NOx en fijnstof. Rolande gelooft in het terugdringen van het fossiele tijdperk voor trucks. Wij streven naar de schoonste, economisch haalbare brandstof in de transportsector. Op dit moment is dat LNG: een brandstof die schoon, stil en zuiniger is dan diesel. LNG is tevens de transitiebrandstof die nodig is om de weg vrij te maken voor Bio-LNG. Daarom ontwikkelen wij een gedegen infrastructuur van LNG-tankstations én produceren we zelf Bio-LNG. Want transport kan én moet groener, maar we willen dat transport ook rendabel blijft. Daar maken wij ons binnen de sector dagelijks hard voor.
Weer / Social media
Nieuws
Sport
Agenda
112
Economie
Toerisme
Overig
![]() |
Fotoreportage
Videoreportage
|
|