Veilig online: hoe voorkom je dat je in phishing mails trapt?
Online kunnen zijn, bijvoorbeeld met een internetprovider als Solcon, is een groot goed. Eén van de bedreigingen waar je echter op moet letten wanneer je online actief bent, is phishing. Phishing is een vorm van identiteitsfraude. Cybercriminelen proberen jouw inloggegevens te bemachtigen voor bijvoorbeeld de website van je bank. Vaak gebeurt dit met e-mails (hoewel het tegenwoordig ook ‘in’ is om phishing sms’jes te sturen). Als ze eenmaal je inloggegevens hebben, kunnen ze zelf inloggen en je account overnemen. Zo kan je in korte tijd veel geld afhandig gemaakt worden. Hoe zorg je ervoor dat je er niet intrapt?
‘Verstuurder’ bellen
Voorheen was een phishingmail vrij goed te herkennen. Omdat ze amateuristisch gemaakt werden, stonden ze bol van de fouten en zag ook de lay-out er niet erg overtuigend uit. Inmiddels wordt het een stuk professioneler aangepakt en kun je aan de tekst en de vormgeving bijna niet meer zien dat de mail niet daadwerkelijk van bijvoorbeeld je bank komt. Toch staat er in zo’n mail vaak de uitnodiging om in te loggen of om een bepaalde actie te doen, zoals je wachtwoord wijzigen. Dit mag je in de regel wantrouwen. Je kunt altijd je bank bellen om te checken of dit verzoek daadwerkelijk van hen komt.
Afzender bestuderen
Ook zonder te bellen met je bank of andere organisatie uit wiens naam de mail is verstuurd, kun je mogelijk al vaststellen of het om phishing gaat. Kijk eens goed naar de afzender van de mail. Het is vooral van belang wat er in het adres van de afzender achter de @ staat. Is dit wel daadwerkelijk hetzelfde als het domein van de organisatie in kwestie? Wees scherp op letters die vervangen zijn door cijfers die erop lijken. Kijk ook naar de volgorde van eventuele delen achter het apenstaartje: service.ing.nl is bijvoorbeeld wél vanaf het domein van ING verstuurd, terwijl ing.service.nl van het domein ‘service.nl’ komt en dus niet van ING.
Aanhef
De aanhef van het bericht kan ook veelzeggend zijn. Doorgaans is bij instanties en bedrijven waar je klant of cliënt bent je naam bekend en wordt deze ook gebruikt in de aanhef, zelfs als er sprake is van een algemene mailing. Een aanhef als ‘Beste klant’ of ‘Beste meneer/mevrouw’ is iets om alert op te zijn. Het feit dat er een algemene aanhef wordt gebruikt is een reden om de mail te wantrouwen. Pas ook op met het openen van eventuele bijlagen totdat je zeker weet dat de mail daadwerkelijk van een betrouwbare afzender komt.
Zorg dat je jouw apparaten goed beveiligd met bijvoorbeeld Veilig Online van Solcon. Een beveiligingssoftware voor waarmee je zorgeloos veilig online kunt zijn. Hiermee creëer je een veilige online omgeving voor jezelf én bijvoorbeeld je kinderen met de Ouderlijk Toezicht tool. Meer weten? Kijk dan op de website van Solcon.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Solcon.
#cybersecurity #online #veiligheid #phishing #identiteitsfraude #solcon #hengelo #twente
Weer / Social media
Nieuws
Sport
Agenda
112
Economie
Toerisme
Overig
Fotoreportage
Videoreportage
|
|